چکیده:
در دنیای حاضر همه ی انسان ها با اهداف گوناگونی از شبکه اینترنت بهره می برند.خرید اینترنتی یکی از امکاناتی است که به زندگی روزمره انسان در عصر اینترنت سرعت میبخشد.در هر بار خرید آنلاین عواملی بر رفتار خریدار تاثیر گذار می باشد . این پژوش براساس هدف از نوع کاربردی می باشد و براساس نحوه جمع آوری داده ها توصیفی می باشد.در این تحقیق تلاش شده است عوامل موثر بر خرید انلاین شناسایی شود که با توجه به مطالعات پیشین 13 مورد شناسایی شود و با کمک تکنیک تاپسیس و 6 شاخص این عوامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که خروجی الگوریتم نشان میدهد که عواملی همچون صرفه جویی در هزینه (A1 ) با ضریب تاثیر 929/0 ، راحتی ( A2 ) با ضریب تاثیر 848/0 و ریسک های خرید با ضریب تاثیر 569/0 به عنوان موثر ترین عوامل بر انگیزه خریدار شناسایی شده است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نیاز سازمان های ارائه دهنده ی کالا و خدمات اینترنتی و توجه کمی که به این بعد شده و از طرفی گسترش روز افزون استفاده از اینترنت و نیاز مشتریان چه عواملی وجود دارد که می تواند انگیزه خرید انلاین را تحت تاثیر قرار دهد؟بنابراین سوال اصلی این تحقیق این است که چه عواملی دارای اهمیت بیشتری در خرید انلاین می باشد؟ 2-پیشینه ی تحقیق مرور ادبیات تحقیق در این رابطه مفهوم خریدهای بی برنامه یا تفننی که سابقه آن به اواخر دهه 1950 باز می گردد را برجسته می سازد .
جدول شماره-1(مدل تو و همکاران) صرفه جویی در هزینه راحتی تنوع در انتخاب فراهم بودن اطلاعات فقدان تعامل اجتماعی کالا و خدمات سفارشی ماجراجویی روابط اجتماعی آگاهی از روندها ارزش ها اختیار و جایگاه از طرفی با توجه تحقیقات پیشین صورت گرفته سایر عواملی که می تواند در خرید آنلاین تاثیر داشته باشد شامل ریسک های خرید وعوامل انسانی است (حسن زاده و پاریاب،1392).
در این پژوهش شش شاخص مهم که با توجه به مطالعات پیشین می توانست در عوامل موثر تاثیرگذار باشد شناسایی شد و هر یک از این شاخص ها با توجه به روش انترویی شانول وزن دهی شد و از طریق الگوریتم تاپسیس به رتبه بندی سیزده عامل پرداختیم که به ترتیب صرفه جویی در هزینه ( A1 ) با ضریب تاثیر 929/0 ، راحتی ( A2 ) با ضریب تاثیر 848/0 ، ریسک های خرید با ضریب تاثیر 569/0 به عنوان موثر ترین عوامل موثر در خرید آنلاین معرفی شدند و از طرفی عواملی نظیر کالا و خدمات سفارشی ( A9 ) با ضریب تاثیر ثانیه (cl) 173/0 ، آگاهی از روند ها (A9) با ضریب تاثیر 139/0 و فقدان تعامل اجتماعی با ضریب تاثیر 201/0 به عنوان عواملی معرفی گردیده اند که کمترین تاثیر را بر خرید آنلاین داشته اند ."