چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبک های هویت و عزت نفس با عملکرد تحصیلی
دانش آموزان پیش دانشگاهی است. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی (غیر آزمایشی) است. در نمونه ای متشکل از 222 دانش آموز ( 147 دختر و 75 پسر) که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند سیاهه سبک های هویت برزونسکی ( 1989 ) و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت ( 1989 ) اجرا شد. سپس رابطه سبک های هویت و عزت نفس با عملکرد تحصیلی و مقایسه این مولفه ها در جنسیت و رشته ای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سبک های هویت اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم / اجتنابی با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری دارند. عزت نفس و عملکرد تحصیلی دارای رابطه معناداری بودند. سبک هویت تعهد و عزت نفس با هم دارای رابطه معناداری بودند. همچنین رشته های مختلف در مقوله سبک هویت سردرگم/اجتنابی تفاوت داشتند و نهایتا عزت نفس دانش آموزان در رشته های مختلف مورد پژوهش به طور معناداری متفاوت بودند. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که سبک های هویت و عزت نفس دانش آموزان، عملکرد تحصیلی آنان را تبیین می نماید.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل واریانس منبع تغییرات مجموع مربعات درجه آزادی R R2adj F P- مقدار رگرسیون 2970/116 4 باقیمانده 13963/866 217 0/419 0/175 11/539 0/001 جمع 16933/982 221 با فرض اینکه R٢ درصــد واریانس مشــترک بین ســبک های هویت با عزت نفس دانش آموزان پیش دانشــگاهی در جامعه مورد بررســی باشد،فرضیه های آماری آزمون ،به صورت زیر می باشند: H0=R2=0 H1=R2>0 مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم ، شماره نهم ، تیر ماه ١٣٩٦ برای محاسـبه فرضـیه تحقیق از آزمون همبستگی رگرسیون چند متغیره استفاده شده است ، در جدول تحلیل واریانس رگرسیونی ، چون P- مقدار محاسـبه شده در آزمون ، برابر با ٠/٠٠١ و کوچکتر از سطح معنی داری ٠/٠٥ =a است ، لذا در این سطح ، فرضیه صفر رد می شود و فرضـیه یک تائید می شـود ، یعنی مدل رگرسـیونی خطی معنی دار اسـت ، و در نتیجه حداقل یک متغیر از سـه متغیر (سبک هویت اطلاعاتی ،هنجاری ،سردرگم و اجتنابی ) ، با عزت نفس دانش آموزان پیش دانشگاهی رابطه خطی معنی دار دارد .
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم ، شماره نهم ، تیر ماه ١٣٩٦ - با توجه به اهمیت موضوع این تحقیق ، پیشنهاد می شود پژوهشگران در زمینه رابطه سبک های هویت و عزت نفس دانش آموزان پیش دانشگاهی با میزان قبولی آنان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، تحقیقاتی به عمل آورند."