چکیده:
نقش اطلاعات نامتقارن در بازار بیمه از اهمیت خاصی برخوردار است. وجود اطلاعات نامتقارن در بازارهای بیمه و تعیین قراردادهای بهینه از طریق شناخت ریسک پذیری افراد و طبقه بندی صحیح آنها امکان پذیر است . این پژوهش با استفاده از اطلاعات بیمه ای 20000 بیمهگزار بیمه بدنه اتومبیل شرکت بیمه ایران در شهر تهران انجام شده است. بر اساس جدول مورگان 300 بیمهگزار بیمه بدنه اتومبیل شرکت بیمه ایران در شهر تهران را به روش تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات موجود از طریق تماس تلفنی تکمیل شده است . الگوی پژوهشی بر اساس مدل پروبیت و متغیر ها شامل سن ، تجربه رانندگی، درجه تحصیلات، نوع اتومبیل، وجود تصادف وعدم تصادف در سال 1389 میباشد. با استفاده از تعاریف ریسک، پوشش بیمهای با اقتباس از مدل پروبیت و چیاپوری و همکاران(2006) به بررسی وجود پدیده اطلاعات نامتقارن از طریق نرم افزار Stata پرداختیم.بر اساس یافتههای تحقیق، این فرضیه که افرادی با پوشش بیمهای بالاتر با احتمال تصادف بیشتری همراهاند، رد شده است . همچنین در نمونه مورد بررسی رابطه معناداری بین وجود اطلاعات نامتقارن و درجه ریسکپذیری افراد به اثبات نرسید، اما میان سطح تحصیلات وتعداد تصادفات بیمهگزاران ارتباط مثبت و معنا دارمورد تایید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١- نتایج الگوی برآوردی برای رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی تصادفات (Accident) پوشش بیمه ای(Cover) ضرایب انحراف معیار آماره z p>z ضرایب انحراف معیار آماره z p>z جنس -0/490 0/218 -2/24 0/025 0/337 0/188 1/79 0/074 سطح تحصیلات -0/174 0/066 -2/64 0/008 0/177 0/058 3/03 0/002 کاربری 0/622 0/244 -2/54 0/011 -0/502 0/234 2/15 0/032 تجربه رانندگی 0/549 0/175 3/13 0/002 0/284 0/160 -1/77 0/077 سال ساخت 0/370 0/174 2/13 0/033 0/188 0/158 -1/19 0/234 نوع اتومبیل 0/005 0/310 0/02 0/986 0/707 0/324 2/18 0/029 _Cons 0/600 0/385 1/56 0/119 0/959 0/353 -2/71 0/007 Log likelihood = -13/8903 LRChi2=38/34 Pseudo R2= 0/1213 Prob>chi2=0/00 Log likelihood= -172/427 LRChi2=35/65 Pseudo R2=0/0937 Prob>chi2=0/00 منبع : یافته های پژوهشگر فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٣٧ / زمستان ١٣٩٥ جدول (١)؛ مشاهده میگرددکه متغیرهای در سطح اطمینان ٩٥ درصد برای رانندگان کمتر از ده سال تجربه رانندگی از لحـاظ آمـاری معنیدار بوده ؛ مورد پذیرش آزمـون است .
جدول ٣- نتایج الگوی برآوردی برای رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی تصادفات (Accident) پوشش بیمه ای(Cover) شرح ضرایب انحراف معیار آماره z p>z ضرایب انحراف معیار آماره z p>z جنس -0/476 0/217 -2/18 0/029 0/330 0/188 1/75 0/080 سطح تحصیلات -0/181 0/066 -2/73 0/006 0/183 0/059 3/10 0/002 کاربری -0/578 0/244 -2/37 0/018 -0/478 0/235 2/03 0/042 تجربه رانندگی -0/476 0/174 3/73 0/006 0/313 0/159 1/96 0/050 سال ساخت 0/367 0/173 2/12 0/033 -0/190 0/158 -1/20 0/230 نوع اتومبیل -0/009 0/308 -0/03 0/975 0/701 0/324 2/16 0/031 _Cons 1/065 0/400 2/66 0/008 -1/242 0/361 -3/44 0/001 Log likelihood= -140 LRChi2=36/00 Pseudo R2= 0/113 Prob>chi2=0/00 Log likelihood= -172/061 LRChi2=36/38 Pseudo R2= 0/095 Prob>chi2=0/00 منبع : یافته های پژوهشگر فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٣٧ / زمستان ١٣٩٥ طبق جداول (٣) مشاهده می گردد که متغیر های در سطح اطمینان ٩٥ درصد برای رانندگان بیشتر از ده سال تجربه رانندگی از لحاظ آماری در سطح معنا داری است و پروبیت آن برابر ٠/٠٥ می باشد."