چکیده:
هدف پژوهش بررسی رابطهی کمالگرایی با بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش تعدیلی ذهنآگاهی و پذیرش در دانشجویان بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی به انجام رسید. گروه نمونه شامل 341 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف، مقیاس چندبعدی کمالگرایی فراست، پرسشنامه ذهنآگاهی و پرسشنامه پذیرش و عمل - نسخه دوم استفاده شد. تحلیل دادههای حاصل با استفاده از رگرسیون چندگانه و برنامه الحاقی پردازشگر هایس در تحلیل رگرسیون نشان داد ذهنآگاهی و پذیرش پیشبینهای مثبت بهزیستی روانشناختی بودند. کمالگرایی همراه با ذهنآگاهی پیشبین منفی و معنیدار بهزیستی روانشناختی بود در حالی که در حضور پذیرش، تأثیر منفی کمالگرایی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی معنیدار نبود؛ اثر تعدیلکنندگی ذهنآگاهی بسیار چشمگیرتر از اثر تعدیلکنندگی پذیرش در پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس کمالگرایی بود اما به لحاظ آماری نقش تعدیلکنندگی ذهنآگاهی و همچنین نقش تعدیلکنندگی پذیرش در رابطهی کمالگرایی با بهزیستی روانشناختی معنیدار بدست نیامد. از این رو میتوان بیان کرد کاهش کمالگرایی با افزایش بهزیستی روانشناختی دانشجویان همراه است و هرچه سطح ذهنآگاهی و پذیرش در دانشجویان بیشتر شود انتظار میرود بهزیستی روانشناختی افزایش یابد.