چکیده:
معلمان اساس نظام تعلیم و تربیت جامعه هستند و افزایش انگیزه و میزان مطالعه کتب تخصصی مربوط به
شغل معلمی در معلمان، کارایی حرفه ای آنان را افزایش داده و باعث افزایش عادت و انگیزه مطالعه در
دانش آموزان می شود.
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان انگیزه مطالعه معلمان و راههای افزایش آن است.
روش پژوهشی این تحقیق تجربی می باشدکه در آن ٣٢ معلم زن و ٢٨ معلم مرد از مقاطع مختلف تحصیلی
با میانگین سنی 32/5 حضور داشتند که با روش تصادفی طبقه ای بر اساس مقطع تدریس انتخاب شدند. کلیه آزمودنیها به پرسشنامه محقق ساخته انگیزه مطالعه (بعنوان پیش آزمون) پاسخ دادند، سپس بر روی ٤ گروه آزمایش، چهار متغیر مستقل آموزش مهارت های صحیح مطالعه، تشکیل گروه های تحقیق و خلاصه
نویسی، برگزاری مسابقه درباره ی دانش شغل معلمی و دسترسی به منابع مطالعه اعمال شد، و سپس کلیه گروه ها به پرسشنامه انگیزه مطالعه(بعنوان پس آزمون) پاسخ دادند.
نتایج نشان می دهد، آموزش مهارت های صحیح مطالعه، تشکیل گروه های تحقیق و خلاصه نویسی و
برگزاری مسابقات بطور معنی داری انگیزه مطالعه معلمان را افزایش می دهد. دسترسی به منابع مطالعه نیز در افزایش انگیزه مطالعه معلمان موثر است ولی این تاثیر معنی دار نیست. بین انگیزه مطالعه معلمان مرد و زن، رسمی و غیر رسمی و معلمان رشته های مختلف تفاوت معنی داری وجود ندارد. انگیزه ی مطالعه ی معلمان مدرک کارشناسی بیشتر از معلمان دارای مدرک کاردانی و معلمان متوسطه بیشتر از راهنمایی و معلمان مجرد بیشتر از متاهلین است. با افزایش سابقه معلمان انگیزه ی مطالعه آنان افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١١: نتایج تحلیل واریانس متغیر انگیزه مطالعه معلمان با توجه به رشته تحصیلی آنها متغیر منبع پراکندگی مجموع درجه میانگین F سطح معنی مجذورات آزادی مجذورات داری بین گروهی ٣٢/٣٥ ٢ ١٦/١٨ ٠/٢٢ ٠/٨ انگیزه مطالعه درون گروهی ٤١٥٠/٦٣ ٥٧ ٧٢/٨٢ کل ٤١٨٢/٩٨ ٥٩ بحث و نتیجه گیری فرضیه اول : اولین یافته پژوهش که به بررسی تأثیر آموزش مهارت های مطالعه در افزایش انگیزه مطالعه در معلمان پرداخته است ، نشان داد که بین انگیزه مطالعه معلمان پیش از آموزش مهارت های مطالعه و پس از آن تفاوت معنی داری وجود دارد، یعنی اینکه آموزش مهارت های مطالعه به معلمان انگیزه ی آنان به مطالعه را افزایش میدهد.
فرضیه دوم : دومین یافته پژوهش که به بررسی تأثیر تشکیل گروه های تحقیق و خلاصه نویسی و تقدیر از نفرات برتر پرداخته است ، نشان داد که بین انگیزه مطالعه معلمان پیش از تشکیل گروههای تحقیق و خلاصه نویسی و پس از آن تفاوت معنی داری وجود دارد، یعنی اینکه تشکیل گروههای تحقیق و خلاصه نویسی و تقدیر از نفرات برتر انگیزه ی معلمان به مطالعه را افزایش می دهد.
سوال سوم : نهمین یافته تحقیق که در آن تفاوت انگیزه مطالعه معلمان مرد و زن مورد بررسی قرار گرفت ، نشانگر آن بود که با وجود اینکه انگیزه مطالعه معلمان زن بیشتر از مردان است ولی بین انگیزه مطالعه معلمان مرد و زن تفاوت معنی داری وجود ندارد، یافته های این بخش با نتایج تحقیق اکبری (١٣٧٦)، بختیار (١٣٨٢)، محمدی جوشغانی (١٣٧٩) و جوکار(١٣٨٠) همسویی دارد ولی طبق مطالعات نشر و نوشتار (١٣٧٨) و کاردانیان (١٣٧٥) میزان مطالعه مردان بیشتر از زنان است ."