چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیلدهنده، ارائه مدل مفهومی و اعتباریابی کیفی مدرسه سالم با تاکید بر بعد سلامت سازمانی صورت گرفت. راهبرد این پژوهش کیفی برای شناسایی عوامل ایجاد مدرسه سالم از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل اسناد، مدارک، متون و صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی به ویژه در مدارس بود. برای نمونهگیری از روش هدفمند استفاده گردید؛ بدین معنی که منابعی انتخاب گردیدند که بیشترین اطلاعات و داده را برای پاسخ به سوال تحقیق فراهم نمودند. نمونه گیری تا نقطه رسیدن به حداکثر اطلاعات، یا نقطه اشباع صورت گرفت. بر این اساس از 51 متن و 15 مصاحبه تخصصی برای گردآوری دادهها استفاده گردید. نتایج نشان داد که مضامینی همچون مدیر آموزشی، رهبری آموزشی، ویژگی های دموگرافیک مدرسه، ویژگی های معلمان، فرهنگ مدرسه، تعهد سازمانی معلم، رفتار شهروندی، خشنودی شغلی معلم، پیشرفت تحصیلی و سلامت دانش آموزان از مهمترین عوامل تشکیل دهندهی مدرسه سالم میباشند. جهت اعتباریابی الگوی مفهومی مدرسه سالم از تکنیک دلفی استفاده شده است. مقدار ضریب توافق در راند اول تکنیک دلفی 624/0 و در راند دوم 703/0 و در راند سوم 765/0 به دست آمد که وحدت نظر بالایی میان دیدگاه صاحبنظران را نشان داد. همچنین مقدار معناداری در هر دو دور نیز 000/0 بدست آمد بنابراین فرضیه هماهنگی بین نظرات مورد پذیرش قرار گرفت. بدین ترتیب 9 عامل که میانگین بالای 7 را کسب نمودند، مورد توافق قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
با بررسی پژوهش های (١٩٩١,Tarter& Kottkamp &Hoy )؛ (٢٠١٣ ,American School Health Association)؛ (٢٠٠٧ ,Blum)؛ ( Department of Education ٢٠٠٧ ,Connecticut State)؛ ( ,National Council of Educational Research and Training ٢٠٠٥)؛ (٢٠١١,Scandinavian School Of Brusseis)؛( ٢٠٠٤ ,World Health Organization)؛ (٢٠١٤ ,Society of State Leaders of Health and Physical Education)؛ ( Massachusetts ٢٠١٢ ,Department of Public Health)؛ (٢٠٠٢ ,Berry)؛ (٢٠١٢ ,Lewis &Ramdass )؛ ( ,Harris ٢٠٠٠)؛ (٢٠١٤ ,Dixon)؛ (٢٠٠١ ,Fullan)؛ (١٩٩٥ ,Sergiovanni)؛ ( ,Leithwood and Jantzi ٢٠٠٩)؛ (١٩٩٧ ,Wang and Walberg)؛ (٢٠٠٣ ,Gettys)؛ (٢٠٠١ ,Barth)؛ (١٩٩٨ ,Frueauff)؛ (٢٠٠٩ ,Pretorius& Elsabe)؛ (٢٠٠٩ , et al &MacNeil )؛ (٢٠٠٧ ,Alaghehband)؛ ( Davoudi et ٢٠١٣ ,.
شبکه مضمون فراگیر پیشایندها سلامت سازمانی( چگونگی شکل گیری) ب ) عوامل اثرپذیر( پسآیند ها) از سلامت سازمانی مدرسه کدامند؟ در این بخش ، با بررسی پژوهش (٢٠٠٧ ,Department of Education Connecticut State)؛ (٢٠٠٥ ,National Council of Educational Research and Training)؛ ( Society of State ٢٠١٤ ,Leaders of Health and Physical Education)؛ (٢٠٠٢ ,Berry)؛ ( College of ٢٠١١ ,Agricultural Sciences)؛ (٢٠٠١ ,Education Development Center)؛ ( &Tarter &Hoy ١٩٩١,Kottkamp)؛ (٢٠١٣ ,American School Health Association)؛ ( ,Lewis &Ramdass ٢٠١٢)؛ (٢٠٠٧ ,Connecticut State Department of Education)؛ (٢٠٠٩ ,Pretorius& Elsabe)؛ (٢٠٠٠ ,Harris)؛ (٢٠٠٧ ,Blum)؛ (٢٠١٣ ,.
نتایج پژوهش های(٢٠٠٧ ,Blum)؛ (٢٠٠٧ ,Department of Education Connecticut State)؛ (٢٠٠٥ ,National Council of Educational Research and Training)؛ ( Scandinavian School ٢٠١١,Of Brusseis)؛( ٢٠٠٤ ,World Health Organization)؛ ( Society of State Leaders of ٢٠١٤ ,Health and Physical Education)؛ ( ,Massachusetts Department of Public Health ٢٠١٢)؛ (٢٠٠٢ ,Berry)؛ (٢٠١٢ ,Lewis &Ramdass )؛ (٢٠٠٠ ,Harris)؛ (٢٠١٤ ,Dixon)؛ ( ,Fullan ٢٠٠١) ؛ (١٩٩٥ ,Sergiovanni)؛ (٢٠٠٩ ,Leithwood and Jantzi)؛ (١٩٩٧ ,Wang and Walberg)؛ (٢٠٠٣ ,Gettys)؛ (٢٠٠١ ,Barth)؛ (٢٠١٢ , Rezaei &Zinabadi ) نشان دادند که مدیران مدارس مسئولیت کلی برای محیط فیزیکی و روانی اجتماعی را بر عهده دارند.