چکیده:
چکیده این پژوهش، با هدف بررسی و مقایسه همبستگی بین شاخه های تحصیلی با مهارت های اینترنتی و مولفه های مهارت های حرفه ای معلمان مدارس مازندران انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مدارس متوسطه دوم تشکیل داده که از بین آنها 384 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش ترکیبی خوشه ای، طبقه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون تستی چهارگزینهای حاوی 10 سوال برای سنجش مهارت های اینترنتی که ضریب دشواری آن برابر با 46/ 0 و پرسشنامهای شامل 20 سوال برای سنجش مولفه های مهارتهای حرفهای معلمان با ضریب پایایی 85/ 0 استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد، بین مهارت های اینترنتی با مولفه های مهارت های حرفه ای معلمان در شاخه ی کار- دانش و شاخه ی فنی و حرفه ای رابطه معناداری وجود دارد. اما بین مهارت های اینترنتی با مولفه های مهارت های حرفه ای معلمان در شاخه ی نظری در هیج یک از متغیرها رابطه معنادار وجود ندارد. بدین معنی که، مهارت های اینترنتی و مهارت های حرفه ای معلمان در شاخه ی کار- دانش و شاخه ی فنی و حرفه ای به ترتیب از بیشترین، و معلمان شاخه ی علوم نظری از کمترین مهارت اینترنتی و مهارت های حرفه ای در بین شاخه های تحصیلی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
در همین زمینه ، پروژه یونسکو١ (٢٠١٢) در تدوین استانداردهای شایستگی برای معلمان که با هدف یک پارچه سازی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه حرفه ای معلمان صورت داده است ، چهار مرحله را پیشنهاد نموده که با تطبیق این مراحل با نتایج یافته های سایر پژوهش های هم سو در زمینه کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش ، میتوان اذعان نمود که در مدارس کشور توسعه مهارت های حرفه ای معلمان از مرحله اول (کشف ابزارها و ظهور مهارت ها و دانش های مربوط به فاوا) عبور کرده و در مرحله دوم (یادگیری و استفاده از ابزارهای فاوا در حوزه های موضوعی توسط معلمان ) قرار دارد و در آینده نزدیک شاهد تحقق کامل مرحله سوم (نفوذ، استفاده معلمان از فاوا جهت بهبود مدیریت یادگیری) و مرحله چهارم (استفاده تخصصی معلمان از ابزارهای فاوا و تحول در تدریس ) خواهیم بود & Khalkhali, Shakibaei) .
نتایج این سؤال با نتایج تحقیقات نتایج تحقیق فارغ زاده و کاشی (٢٠١٤ ,Kashi &Fareghzade ) ، سراجی، قنبری و اصانی(٢٠١٤ ,Asani&Seraji, Ghanbari ) ، عزیزعمر، ترمیذی و موهد (٢٠١٤ ,Mohd &IrfanNaufal, Tarmizi )، امامویردی، قهرمانی و امامویردی ,Emamoyerdi ) (٢٠١٣ ,Emamoyerdi &Ghahremani ، عجم ، جعفری ثانی، مهرام ، و آهنچیان ,Aajam) (٢٠١٣ ,Ahanchian &Jaafarisani, Mahram )، گیلماز، نیکولوپاولو و کوترماناز Gialamas& (٢٠١٣ ,Koutromanos, Nikolopoulou ، حاجی زاده (٢٠١١ ,Hajizade) ، ستاری و محمدی (٢٠١١ ,Mohammadi &Sattari )، صالحی، قلتاش و آزادمهر ,Azadmehr &Salehi, Gheltas ) (٢٠١٠، سلیمان پور، خلخالی و فلاح (٢٠١٠ ,Fllah &Soleimanpour, Khakhali ) ، جاسچیک (٢٠١٠ ,Jaschik )، پیپر و استین (٢٠٠٤ ,Piper Austin)، ریچاردسون و یان (٢٠٠٣ ,Yan & Richardson ) که بیانگر رابطه مؤثر استفاده از تکنولوژی های جدید آموزشی همچون کامپیوتر و اینترنت در فرآیند یاددهی - یادگیری با مؤلفه های مهارت های حرفه ای معلمان است ، هم خوانی و هم سوئی دارد.