چکیده:
هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر بازی درمانی گروهی بر رفتارهای تکانشی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی بود. این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پیشدبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها 40 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 45 دقیقهای بازی درمانی گروهی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. برای جمعآوری دادهها از ابزارهای مقیاس رفتارهای تکانشی (بارات، 1994)، خردهمقیاس سازگاری اجتماعی (بل، 1961) و پرسشنامه بهزیستی روانی (کییز و ماگیار-مو، 2003) استفاده که توسط مادران تکمیل شد. دادهها با روشهای آزمون تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون از نظر رفتارهای تکانشی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>)، اما در مرحله پسآزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معناداری داشتند (05/0P<). به عبارت دیگر بازی درمانی گروهی باعث کاهش رفتارهای تکانشی و افزایش سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی دانشآموزان پیشدبستانی شد (001/0P<). بر اساس نتایج توصیه میگردد که روانشناسان بالینی و درمانگران از روش بازی درمانی گروهی در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود سلامت و بهویژه کاهش رفتارهای تکانشی و افزایش سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی دانشآموزان پیشدبستانی استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
Harvanko, Strickland, Slone, Shelton & Reynolds 7.
در پژوهشي ديگر بيات ، رضايي و بهنام (١٣٩٧) گزارش کردند که روش هاي بازي درماني و قصه گويي باعث کاهش اختلال سلوک ، بي توجهي ، بيش فعالي /تکانشگري ، اضطراب و انفعال دانش آموزان دختر ١٢-٧ ساله شدند.
Chirico, Andrei, Salvatori, Malaguti & Trombini 8.
پيش دبستاني يکي از دوره هاي بسيار حساس در رشد کودکان محسوب مي شود و از آنجايي که کودکان در سن دبستان و به ويژه پيش دبستان با مشکلات فراواني در زمينه مهارت هاي اجتماعي از جمله رفتارهاي تکانشي بالا و سازگاري اجتماعي پايين مواجه هستند و اين عوامل تا حدودي باعث کاهش بهزيستي رواني آنان مي گردد، لذا بايد به دنبال راهکارهايي براي بهبود ويژگي هاي روانشناختي آنان بود که با توجه به سن آنها يکي از روش هاي کارآمد و کاربردي ، روش بازي درماني گروهي سات .
Hidayat, Prabowo, Cahyawulan & Fitriyani 4.
نتايج اين مطالعه نشــان داد کــه بازي درماني گروهي باعث کاهش رفتارهاي تکانشــي دانش آموزان پيش دبســتاني شــد.
ديگر نتايج اين مطالعه نشان داد که بازي درماني گروهي باعث افزايش سازگاري اجتماعي دانش آموزان پيش دبســتاني شــد.
در نتيجه بازي درماني از طريق بهبود مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي باعث افزايش سازگاري اجتماعي دانش آموزان پيش دبستاني مي شود.
بر اساس نتايج توصيه مي گردد که روانشناسان باليني و درمانگران براي بهبود ســلامت و به ويژه کاهش رفتارهاي تکانشــي و افزايش سازگاري اجتماعي و بهزيستي رواني دانش آموزان پيش دبستاني از روش بازي درماني گروهي در کنار ساير روش هاي درماني استفاده کنند.