Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تفصیلی عرفان های نوظهور در ایران

نویسنده:

(6 صفحه - از 80 تا 85)

خلاصه ماشینی:

"نقد مراقبه در نزد علمای اخلاق، اصل مهم و اساسی‌ست که دارای مراتب خاص و هدف‌های مشخص است؛ اما آنچه که در تعلیمات اشو به عنوان مراقبه بیان شده و اهدافی که از آن ارائه گردیده است، تنها اشاره به اهداف موهوم است. ( 1 ) نقد اشو با بیان سخنانی متعصبانه، متناقض و خداگریز سعی در نفی شریعت و آیین‌های مذهبی دارد و در عین حال، راه رسیدن به حقیقت را طریقت معرفی می‌کند؛ طریقتی که یک راه و روش است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا طریقت او دوام خواهد داشت و آیا زنده می‌ماند یا فقط شریعت بودا و محمد(صلی الله علیه و آله)از بین رفته است؟ در حالی که به وضوح می‌بینیم که شریعت محمد(صلی الله علیه و آله)در سرتاسر عالم جاری‌ست و همه روزه تعداد فراوانی به آیین یکتاپرستی که توسط شریعت محمدی(صلی الله علیه و آله)ارائه شده، گرایش پیدا می‌کنند. ( 1 ) نقد البته توبة سفارش شده اشو همان توبه گرگ است که نتیجه‌اش، تقویت نفس سرکش است و زهد او، ترک دنیا و گوشه‌نشینی‌ست؛ در حالی‌که زهد حقیقی و توبه واقعی نتایج دیگری را به دنبال دارد که در این باب باید به منابع اصیل دینی مراجعه کرد. . نفی الگو اشو از یک طرف می‌گوید: «هیچ راهی وجود ندارد، مگر اینکه خود شما یک بودا شوید»( 3 ) و در جای دیگری به طور کلی، هر گونه مدل و الگو را نفی می‌کند: «ممکن است انسان با عقل خودش فکر کند که یک مدل دارد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.