خلاصه ماشینی:
"آیتالله تبریزی(قدس السره)( 4 )؛ اگر بخشش در حد شأن باشد اشکال ندارد، ولی اگر بخشش حیلهای برای فرار از خمس باشد مثل اینکه مال خود را به کسی ببخشد و با او قرار بگذارد که بعد از گذشت سال خمسی، مال را به صاحب مال ببخشد، باید خمس آن را بدهد.
آیتالله فاضل لنکرانی(قدس السره)( 8 )؛ در صورتی که بخشش مناسب با شأن انسان نباشد، راه فرار از خمس نمیباشد و باید خمس آن را بدهد، همچنین است اگر بخشش به عنوان حیلهای برای فرار از خمس باشد مثل اینکه مال خود را به کسی ببخشد و با او قرار بگذارد که بعد از فرا رسیدن سال خمسی، مال را به صاحب مال ببخشد.
آیتالله گلپایگانی(قدس السره)( 9 )؛ اگر بخشش در حد شأن باشد اشکال ندارد، ولی اگر بخشش حیلهای برای فرار از خمس باشد مثل اینکه مال خود را به کسی ببخشد و با او قرار بگذارد که بعد از گذشت سال خمسی، مال را به صاحب مال ببخشد، باید خمس آن را بدهد."