Skip to main content
فهرست مقالات

جنگ سایبری به بهانه بستر ارتباط جمعی نوین

(4 صفحه - از 84 تا 87)

خلاصه ماشینی:

"این مسئله بدین معناست که با از بین رفتن تمایز میان اصل و کپی و به تبع آن یکی‌شدن مؤلف و مخاطب ‌ـ‌ در ابزار رسانه ‌ـ‌ جنبة زیباشناختی یکه و یگانة اثر تبدیل به پیامی جمعی و وارد ابعاد ایدئولوژیک و سیاسی خواهد شد؛ یعنی همان گونه که یک هنرمند در مقابل دوربین با فریب و شعبده‌های خود بیننده را محو خود می‌سازد، نظام سلطه و هژمونی حاکم نیز از این پس قادر خواهد بود تا با استفاده از فناوری و ابزار رسانه، بر اذهان توده غلبه یابد و بدین شکل، با همسوانگاری گفتمان مورد نظر خود با مخاطب، به بازتولید و تکثیر ایدئولوژی نهفته در گفتمان خود بپردازد. همان طور که گفته شد، رسانه‌های مجازی با وسعت اطلاعات و امکانات ویژه برای مخاطب یا همان مصرف‌کننده، در عین حال با در اختیار گذاشتن ابزار فرامتن، مخاطب یا مصرف‌کننده را خواسته و ناخواسته تبدیل به تولیدکننده و پدیدآورنده نیز می‌کنند که ناخودآگاه همسو با ایدئولوژی سیاسی ‌ـ‌ اقتصادی حاکم (نظام سلطه)، آگاهی جمعی کذبی را در یک چرخة ارتباطی مداوم تولید و بازتولید، مصرف می‌کند و در یک کلام رسانه‌های مجازی، موجب از بین رفتن آگاهی فردی و آزادی اندیشة او می‌شود و در نهایت تنها یک گزینه، یعنی ارتباط جمعی کذبی را فراهم می‌آورند که فرهنگ و اندیشه را هم‌چون یک کالای فرهنگی، مصرف و در عین حال بازتولید می‌کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.