Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه ها؛ ربا در اسلام

نویسنده:

(9 صفحه - از 47 تا 55)

خلاصه ماشینی:

"این مطلب در قرآن در بحث بهشت آمده است، اما چون همه ی انسان ها به این هدف نهایی نمی رسند و نمی شود که برای همه، در همه جا رضایت خدا نقش قاطع عملی و انگیزه ی عملی داشته باشد، به مرتبه ای پایین تر که بهشت و دوزخ است، اکتفا می شود؛ یعنی بهره مندی های جاودانه، یا رنج های جاودانه ی آخرت، ولی از آن جا که همه ی انسان ها باز در تمام جهان عملا موفق نمی شوند که رسیدن به آن نعمت و پرهیز از آن نقمت را عامل حرکات و سکناتشان قرار بدهند و مواهب نقد این دنیا بالاخره برایشان چشم گیر است، سهمی هم به زندگی دنیا می دهد؛ از این رو به این جا که می رسد در برابر زهدگرایی افراطی ـ زهدگرایی تحمیلی و نه اختیاری، زهدگرایی مفرط ـ می گوید: ([ قل من حرم زینة الله التی أخرج لعباده و الطیبات من الرزق قل هی للذین آمنوا فی الحیاة الدنیا خالصة یوم القیامة ... سکه هرچه نوع و ارزش فلزات بالاتر می رفت، انسان با مشکل دیگری روبه رو بود و آن، این که اگر کسی مقداری فلز می آورد و به دیگری می داد و می گفت که این دو سیر آهن، یا مس را بگیر، ﴿مسأله این بود که﴾ آیا واقعا آن فلز دو سیر وزن داشت؟ یا این که دریافت کننده باید آن را وزن می کرد، حال اگر آن فلز را وزن می کرد و از دو سیر، کم تر یا زیادتر بود؛ چه می کرد؟ برای این که مقدار و وزن این فلز گران بها به وسیله یک مقام رسمی، تضمین شده باشد قرار شد «سکه» بزنند؛ یعنی فلان فرمان روای مقام تضمین کرده است که وزن این قطعه ی مس که به دست شما می دهند، دو مثقال تمام است، نه کم و نه زیاد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.