چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطهء بین تعهد سازمانی و سلامت روانی مدیران دورهء متوسطه در مدارس(دولتی و غیر انتفاعی)شهر اصفهان بود. سؤالات اساسی پژوهش شامل بیان رابطه بین تعهد سازمانی و مؤلفههای آن (تعهد نسبت به سازمان،تعهد به کار مدیریت،تعهد حرفهای،تعهد گروهی)با سلامت روانی مدیران مدارس دولتی و غیر انتفاعی شهر اصفهان است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع رابطهای(پیشبینی)و جامعهء آماری شامل 033 نفر از مدیران مدارس دولتی و غیر انتفاعی شهر اصفهان در سال تحصیلی 28-1831 بوده است،که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم،تعداد 051 نفر نمونه انتخاب گردید و پرسشنامههای تعهد سازمانی و سلامت روانی بر روی آنان اجرا گردید.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین تعهد سازمانی و سلامت روانی مدیران مقطع متوسطه رابطه(r=0/326,p 0/05)همچنین بین تعهد سازمانی مدیران مدارس دولتی با مدیران مدارس غیر انتفاعی تفاوت معناداری مشاهده نگردید و بین سلامت روان مدیران مدارس دولتی با مدیران مدارس غیر انتفاعی نیز تفاوت معنادار نبود.همچنین از بین متغیرهای جنسیت سن رشته تحصیلی سنوات خدمت،مدرک تحصیلی و نوع مدرسه و سلامت روان با تعهد سازمانی،تنها بین سلامت روان و تعهد سازمانی مدیران رابطه معنادار بود.بنابراین نتایج ضرایب همبستگی و جهت آن نشان می دهد که بین تعهد سازمانی و اختلالات روانی مدیران رابطه معکوس وجود دارد و هر چه میزان تعهد سازمانی افراد بالاتر باشد،اختلالات روانی کمتری را نشان می دهد و از سطح سلامت روانی بهتری برخوردا هستند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به جدول 1 و بررسی نتایج ضریب همبستگی بین دو متغیر تعهد حرفهای و اختلالات روانی مدیران مدارس دولتی(0/543- P و 0/1- r )و مدیران مدارس غیر انتفاعی(0/481- P و 0/471- r )در سطح 0/50؟> P معنادار نمیباشد به عبارتی بین مؤلفهء تعهد حرفهای در پرسشنامهء تعهد سازمانی به تنهایی با سلامت روانی مدیران متوسطه رابطه وجود ندارد.
جدول 1-نتایج ضریب همبستگی بین تعهد سازمانی و مؤلفههای آن با اختلالات روانی مدیران به تفکیک نوع مدرسه (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2-نتایج مربوط به متغیر معنادار در رگرسیون چند متغیره ارتباط بین تعهد سازمانی با سلامت روان و ویژگیهای جمعیتشناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-آیا تعهد سازمانی مدیران دورهء متوسطهء مدارس دولتی و غیر انتفاعی تفاوت وجود دارد؟ در بررسی این سؤال از نتایج آزمون t ،تعهد سازمانی مدیران براساس نوع مدرسه(دولتی،غیر انتفاعی)استفاده گردید و با توجه به اینکه t مشاهده شده در سطح 0/50؟> P معنادار نمیباشد(0/952- P و 1/31- t )بنابراین بین میزان تعهد سازمانی مدیران مدارس متوسطهء دولتی و غیر انتفاعی تفاوتی وجود ندارد.
نتایج حاصل از سؤال اول پژوهش نیز نشان داد که بین تعهد سازمانی و سلامت روانی مدیران مقطع متوسطهء مدارس دولتی و غیر انتفاعی نیز رابطه وجود دارد و مدیران در هر نوع مدرسهای که فعالیت داشته باشند(دولتی-غیر انتفاعی)،احتمالا تعهد سازمانی آنان بر سلامت روانی ایشان تأثیرگذار بوده است."