چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی بر بلوغ عاطفی و شکیبایی به روش نیمه آزمایشی، پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه انجام پذیرفت. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهرستان ساوه از یک دبیرستان در دسترس برگزیده شده است، و نمونه ای شامل 30 نفر از نمرات پایین تر از میانگین در اجرای پیش آزمون به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه تحت آموزش مهارت های مثبت اندیشی با رویکرد اسلامی قرار گرفت. هر دو گروه پیش و پس از اجرای متغیر مستقل به واسطه مقیاس بلوغ عاطفی و پرسش نامه شکیبایی سنجیده شدند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته ها نشان داد بین دو گروه در میزان شکیبایی، نداشتن ثبات عاطفی و بازگشت تفاوتی معنی دار وجود دارد؛ بنابراین آموزش گروهی مهارت های مثبت اندیشی سبب کاهش دو مولفه عدم بلوغ عاطفی یعنی بی ثباتی عاطفی، بازگشت عاطفی و همچنین افزایش شکیبایی شده است. نتایج بیانگر اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی مبتنی بر رویکرد اسلامی در افزایش شکیبایی و بلوغ عاطفی است.
خلاصه ماشینی:
"هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش است که آیا بین سبک های دفاعی سازگارانه ـ ناسازگارانه و 1- Mailyn, Nathaniel 2- Johnson 3- Watson, Morris, Foster, Hood 4- Wink, Ciciolla, Dillon, Tracy 5- Duriez, Soenens 6- Bergin 7 -Mcnulty 75 دینداری در بین دانشجویان دختر و پسر ارتباطی وجود دارد؟ پرسش دیگر این است که آیا بین مکانیزم های دفاعی سازگارانه و ناسازگارانه و سطح دینداری دختران و پسران تفاوت وجود دارد؟ روش روش این پژوهش توصیفی ـ همبستگی و جامعه پژوهش دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی، رشته های روان شناسی، علوم تربیتی، مدیریت آموزشی دانشگاه های تهران ، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، علوم تحقیقات واحد تهران جنوب و تهران شمال بودند.
یافته های این پژوهش با مطالعات صورت یافته درباره بررسی رابطه سلامت روان و نگرش دینی (ملا شریفی، ١٣٧٩؛ بهرامی مشعوف ، ١٣٧٣؛ طهماسبیپور و کمانگری، ١٣٧٥) و با بررسیهای میان نگرش مذهبی و سلامت روان و افسردگی در سالمندان (ابراهیمی و نصیری، ١٣٧٦، صص ٢٥٠-٢٤٨؛ پورحسینی،١٣٧٦، صص ٢٦٠-٢٥٨؛ آلپورت ، ١٩٦٦، صص ٤٥٧-٤٤٧؛ حقیقت و همکاران ، ١٣٧٩، ص ١١؛ کورتنای١ و همکاران ، ١٩٩٢، صص ٦٧-٥٦) هماهنگی دارد.
از دیگر یافته های این پژوهش این است که بین سبک های دفاعی ناپخته و روان آزرده وار و دینداری رابطه منفی وجود دارد.
تبیینی دیگر که به نظر معقول میرسد این است که افراد با نمره روان آزرده گرایی پایین فرصت کافی برای اندیشیدن و رشد استعدادهای فطری خود را 1 -Streyffeler, McNally 2- Rosenfeld 3 -Kosek 4 -Taylor,McDonald 80 برای درک حقایق هستی و ارزش های معنوی در اختیار دارند؛ بنابراین سلامت روانی زمینه ساز توجه انسان به معنویات و عقاید مذهبی میشود نه برعکس ."