چکیده:
هدف: امروزه وب، اصلیترین ابزار دسترسی و اشاعه اطلاعات بهشمارمیرود و کتابخانههای دانشگاهی با عرضه خدمات خود از طریق وبگاه کتابخانه، موجبات رشد هر چه بیشتر خود و کاربران را فراهممیسازند؛ ازسویدیگر، یکی از اولین دغدغههای ناشران وبسایتها دستیابی به رتبههای برتر در میان وبسایتهای مشابه و همموضوع است؛ بدین منظور، همواره سیاههای از عناوین، کلیدواژهها و توصیفهایی که احتمالدارد رتبههای برتر را کسبکنند، تهیه و در طراحی صفحات لحاظمیشوند. بهمنظور بازیابی موفق اطلاعات در وبسایتها بررسی میزان تراکم کلمات کلیدی، یکی از عوامل اصلی بهشمارمیآید. این پژوهش بهدنبال پاسخدادن به این مسئله است که «کتابخانههای دانشگاههای ایران تا چه اندازه و چگونه از کلمات کلیدی در طراحی وبگاههای خود استفادهمیکنند؟».روششناسی: پژوهش حاضر به شیوه تحلیل محتوا انجامشدهاست. جامعة پژوهش، پانزده وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تابع وزرات علوم، تحقیقات و فناوری شهر تهران را شامل میشود. نرمافزار تحلیلگر تراکم کلمات کلیدی، گردآوری دادهها را انجامدادهاست. یافتهها: نتایج تحقیق نشانمیدهند که درمجموع، هیچیک از کتابخانههای دانشگاهی مورد مطالعه، در وبسایت خود از کلمات کلیدی مناسب استفادهنکردهاند؛ دراینمیان، وبسایت کتابخانة مرکزی دانشگاه تهران به دلیل استفاده از کلمات کلیدی پربسامد و مرتبط در ابربرچسبهای اصلی، توانستهاست میزان رویتپذیری بالایی را کسبکند؛ همچنین در رتبهبندی وبسایتهای کتابخانههای مرکزی، دانشگاه تهران در موتور جستجوی گوگل، رتبهای بالا را به خود اختصاصدادهاست. نتیجهگیری: تحلیل نتایج، بیانگر این امر است که استفاده از تراکم کلمات کلیدی و همچنین، توجه به اهمیت برچسبها در وبسایتها، میتواند نقشی مهم را در بالابردن رتبه سایت و افزایش رویت سایت ایفاکند که [این امر]، باعث تحقق بازیابی موفق کتابخانههای دانشگاهی میشود.
Purpose: Web is the most important medium for access and dissemination of information and therefore، academic libraries have developed websites for communication. Having a website with the highest ranking is a target for each university. As a result، they provide a list of titles، keywords and descriptions likely to promote their rank. Density keywords enhance the quality of information retrieval. This research aims to investigate the quantity and quality of keyword density on Iranian university websites.
Methodology: This research was done with a content analysis approach. Research population consisted of fifteen websites related to the central libraries of MSRT universities in Tehran. Data analysis was done using a keyword density analyzing application software.
Findings: the survey indicated that none of the studied libraries had used proper keywords in their websites. The central library of the University of Tehran scored the highest visibility because it used more relevant keywords in its website tags. This library also ranked high in Google search results.
Conclusion: The research revealed that using keywords density and proper tag content on library websites can remarkably enhance library website rank and visibility which leads to better retrieval.
=matnechekideenglishboldChar>Keywords: keyword Density، Web Design، University Central Library، Meta Tag.
خلاصه ماشینی:
توزیع فراوانی و درصد تراکم واژگان فارسی وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و صنعت ایران (رجوع شود به تصویر صفحه) همچنین اعداد و ارقام جدول 14، نشانمیدهند که در این وبسایت عبارت «library of iran» با تراکم 28/3 درصد، بیشترین تراکم را در میان عبارتهای سهواژهای؛ عبارت «subject headings» با تراکم 83/3 درصد، بیشترین تراکم را در میان عبارتهای دوواژهای و عبارت «library» با تراکم 92/4 درصد، بیشترین تراکم را در میان تکواژهها به خود اختصاصدادهاند.
اطلاعات جدول 23 نشانمیدهند که دانشگاههای تهران، علم و صنعت ایران و خواجه نصرالدین طوسی، بهترتیب دارای پربسامدترین کلمات کلیدی در میان این وبسایتها بودند که این، باعث افزایش میزان رؤیتپذیری وبسایت در موتور جستجو میشود؛ همچنین، وبسایتهایی که صفحات انگلیسی ندارند و از کلیدواژههای انگلیسی استفادهنکردهاند، رؤیتپذیری پایینی دارند؛ همچنین کلیدواژههای کتابخانه، کتابخانه مرکزی و دانشگاه، بهترتیب، بسامدی بالا داشتند و در میان کلیدواژههای انگلیسی هم، کلمه «library»، بیشترین بسامد را داشتهاست؛ بنابراین، لازم است که طراحان وبسایت کتابخانههای دانشگاهی توجهداشتهباشند که هنگام طراحی، این کلیدواژهها را در برچسبها بهکارببرند.
کلمات کلیدی در برچسبها و ابربرچسبهای وبسایتهای کتابخانههای مرکزی مورد مطالعه (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول 25 نشانمیدهد که دانشگاههای تهران، علم و صنعت ایران و خواجه نصرالدین طوسی، بهترتیب دارای پربسامدترین کلمات کلیدی در میان این وبسایتها بودند که این، باعث افزایش میزان رؤیت وبسایت در موتور جستجو میشود؛ همچنین وبسایتهایی که صفحات انگلیسی ندارند و از کلیدواژههای انگلیسی استفادهنکردهاند، رؤیتپذیری پایینی دارند.