چکیده:
هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای سواد اطلاعاتی در تاثیر سبک ¬های یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی علوم فنی - مهندسی و علوم انسانی دانشگاه تهران می ¬باشد.
روش : این پژوهش در زمرة پژوهش ¬های کاربردی و توصیفی - پیمایشی به شمار می ¬آید که به شیوه مقطعی انجام شده است . جامعه آماری این پژوهش ، ٢٠٢٥ دانشجوی کارشناسی دانشکده فنی - مهندسی و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در سال تحصیلی ١٣٩٣-١٣٩٤ بود که با استفاده از نمونه ¬گیری تصادفی ساده تعداد
٣٢٣ دانشجو مورد پیمایش قرار گرفتند. ابزار پژوهش ، دو پرسشنامه استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی و پرسشنامه شاخص سبک ¬های یادگیری فلدر و سولومان بود که روایی محتوایی و پایایی این دو پرسشنامه نیز مورد تایید قرار گرفت .
یافته ها: تحلیل مدل پژوهش نشان داد که سبک ¬های یادگیری در بعد درون ¬داد و بعد پردازش ، دارای قابلیت تبیین متغیر سواد اطلاعاتی هستند و بعد ادراک و متغیر سواد اطلاعاتی ، دارای قابلیت تبیین متغیر عملکرد تحصیلی دانشجویان می -باشند. همچنین معناداری اثرات غیرمستقیم ابعاد درون ¬داد و پردازش بر متغیر عملکرد تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی نیز مورد تایید واقع شد. برای بعد درون ¬داد، سبک دیداری دانشجویان ترجیح قوی نسبت به سبک کلامی و برای بعد پردازش ، سبک فعال ترجیح متوسط نسبت به سبک تاملی دارد. برای ابعاد ادراک و فهم ، میانگین سبک ¬ها تفاوتی با هم ¬دیگر نداشتند..
خلاصه ماشینی:
بنابراين هدف پژوهش حاضر، بررسي نقش واسطه اي سواد اطلاعاتي در ارتباط بين سبک هاي يادگيري و عملکرد تحصيلي ميان دانشجويان دانشکده فني – مهندسي و دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران ميباشد.
سبک هاي يادگيري سبک هاي يادگيري از مؤثرترين رويکردها در مطالعه يادگيري ميباشد که در سال هاي اخير با _______________________________________________________________ 1 Lance 2 Scott & Plourde 3 Schaap & Luwes 4 Eisenbergn 5 Andretta 6 Information Literacy Competency Standards for Higher Education 7 Association of college and research libraries (ACRL) تأکيد بر آن چهارچوبي نسبتا نوين در زمينۀ يادگيري تدوين شده است .
از نظر فلدر١ (٢٠٠١) بر اساس اين مدل ، سبک يادگيري هر فرد به وسيله چهار بعد اصلي ادراک (حسي- شهودي)، درون داد (ديداري- کلامي)، پردازش (فعال - تأملي) و فهم (متوال - کلي) تبيين ميشود که هر کدام نيز يک طبقه بندي دو قطبي از شيوه يادگيري را در برميگيرند که مقوله اي جدا از هم نيستند، بلکه به صورت پيوسته بوده و سبک يادگيري يک فرد در هر يک از ابعاد در طول يک پيوستار قرار ميگيرد و ترجيح يک دانشجو در هر بعد معين به يک سبک (براي مثال حسي يا شهودي بودن ) ميتواند قوي، متوسط يا ناپايدار باشد و ممکن است در _______________________________________________________________ 1 Felder زمان هاي مختلف تغيير کند و يا از موضوعي به موضوع ديگر و يا از محيطي به محيط ديگر متفاوت باشد.