چکیده:
هدف از مقاله حاضر، احصای مولفههای تشکیلدهنده بیانیه ماموریت دانشگاههای برتر ایران و جهان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع تحلیل، محتوای کمّی است. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش، کلیه دانشگاههای برتر ایران و جهان است که توسط سایتهای معتبر (ISC برای دانشگاههای داخل ایران و QS برای دانشگاههای خارج از ایران) رتبهبندی شدهاند. روش نمونهگیری از نوع هدفمند بوده که در این راستا ده دانشگاه برتر داخلی و خارجی از فهرست رتبهبندی انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در نگارش بیانیه ماموریت، تفاوت معنیداری میان دانشگاههای برتر داخلی و خارجی، در مواردی همچون در نظر گرفتن نقش دولت، رضایت دانشجویان، هدف «کنترلی» و «انگیزهبخشی» بیانیه ماموریت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 9- تعداد تکرار طبقه در درونمایه مؤلفهها تعداد طبقه (مؤلفه) 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 متوسط تعداد مؤلفهها دانش، داخلی 0 0 0 0 0 1 0 1 3 1 4 0 0 5/8 دانش، خارجی 0 1 1 0 1 2 0 1 1 1 1 1 0 2/6 همانگونه که در جدول (10) نشان داده شده است بهترتیب طبقات صنعت، خدمات، مرزهای کارکردی و نفع جامعه (83 درصد)، پیام انگیزشی، جهتگیری آینده و اهداف علمی (75 درصد) و شایستگیهای متمایز (67 درصد) از عناصری هستند که بهعنوان مؤلفه در بیانیه مأموریت بیشتر دانشگاههای داخلی بهچشم میخورند.
جدول 10- فراوانی طبقات درونمایه ذینفعان در بیانیه مأموریت دانشگاههای برتر داخلی و خارجی درونمایه طبقات داخلی درصد جهانی درصد کل درصد مؤلفهها صنعت 10 83 2 17 12 50 خدمات 10 83 9 75 19 79 تصویر عمومی 4 33 6 50 10 42 رضایت دانشجویان/مشتریان 0 0 4 33 4 17 رضایت کارکنان 0 0 1 6 1 4 مرزها 10 83 5 42 15 5/62 ارزش / فلسفه وجودی 6 50 6 50 12 50 پیام انگیزشی تعالی 9 75 9 75 18 75 نفع جامعه 10 83 7 58 17 71 شایستگیهای متمایز 8 67 4 33 12 50 جهتگیریهای آینده 9 75 6 50 15 5/62 اهداف علمی 9 75 5 42 14 58 نقش دانشگاه در توسعه، علم و فناوری و نوآوری 10 83 2 17 12 50 تحلیل درونمایه اهداف (4 طبقه) جدول (11) نشان میدهد که بیانیه مأموریت هفتاددرصد دانشگاههای داخلی تمام اهداف را مشخص کرده است؛ یعنی جهتگیری آتی را مشخص میکند، نقش کنترلی دارد، به تصمیمگیری سازمانی کمک میکند و انگیزهبخش و الهامبخش کارکنان است."