چکیده:
یکی از چالشهای مهم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، مسئلة نیروی انسانی است که به طرق گوناگون بر موفقیت این صنعت اثر میگذارد. وجود تعداد زیاد فارغالتحصیلان یا بیکاری در رشتههای حوزة فناوری اطلاعات و ارتباطات از یک طرف و تقاضای زیاد نیروی کار مرتبط از سوی دیگر، نشان میدهد که میان بیانگر مهارت عرضهشده در بازار با دانش و مهارت مورد نیاز صنعت، تطابق وجود ندارد. با توجه به پویایی مسئلة پژوهش، برای شناخت مسئله و گرههای موجود میان کنشگران اصلی، از روش تحلیل سه لایهای استفاده شد. در این راستا با استفاده از روش گلولة برفی مصاحبههایی با 23 فرد متخصص و خبره صورت گرفت و تحلیل سه لایهای از انگارهها، ساختار و رفتار کنشگران اصلی پژوهش انجام شد. سپس متناسب با یافتهها، مسئلة پژوهش روایت شد و در انتها با توجه به نتایج بهدستآمده، سیاستهای اصلی مرتبط با تطابق آموزشی و مهارتی بازار نیروی کار با صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"شناسایی عوامل اثرگذار بر فضای سیاست گذاری در بازار نیروی کار ICT در ایران غلامعلی طبرسا١، حمیدرضا فرتوک زاده ٢، سمیه قجاوند٣ 4 ، میثم رجبی یکی از چالش های مهم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، مسئلة نیـروی انسانی است که به طرق گوناگون بر موفقیـت ایـن صـنعت اثـر مـی گـذارد.
وضعیت جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دوره های عالی کشور تا پایان سال ٩١ نام رشته تعداد فارغ التحصیلان اشتغال بیکاری صنعت و فرآوری ٣٩٧٩٥ ٢٣٢٢٣ ١٦٥٧٢ علوم کامپیوتر 11129 7740 3388 روزنامه نگاری و اطلاع رسانی 36967 25766 11200 علوم حیاتی ١٠٦٢٨٣ ٧٧٩٨٩ ٢٨٢٩٤ هنر 87802 64582 23220 حقوق 184650 137788 46862 علوم فیزیکی 177813 133328 44485 کشاورزی ،جنگلداری و شیلات 153376 115335 38040 معماری و ساختمان سازی ٣٥٤٩٥٢ ٢٧٢٩٩٥ ٨١٩٥٧ مهندسی و حرفه های مهندسی 894740 696949 198790 علوم رفتاری و اجتماعی 295421 235027 60394 دامپزشکی 16763 13375 3388 بازرگانی و علوم اداری ٧٩٥٦٩٣ ٦٣٤١٠٢ ١٦١٥٩٠ خدمات بهداشتی 19408 15574 3833 ریاضیات و آمار 124670 100936 23733 علوم انسانی 582856 494038 88818 ردیف درصد بیکاری 41/6 1 30/4 2 30/3 3 26/6 4 26/4 5 25/4 6 25 7 24/8 8 23/1 9 22/2 10 20/4 11 20/2 12 20/3 13 19/8 14 19 15 15/2 16 خبرگزاری مهر ١٣٩٢ (به نقل از مرکز آمار ایران ) پیشینة پژوهش با پاسخ فرد، مبنی بر اینکه شـغل تـا چـه انـدازه مـی توانـد زمینـه را بـرای اسـتفاده از دانـش و مهارت های فرد مهیا کند یا اگر مهارت ها و دانش اضافی داشته باشد، می تواند عملکرد بهتری در شغلش داشته باشد، می توان عدم تطـابق مهـارتی را نشـان داد (آلـن و ولـدن ، ٢٠٠١).
الگوی سه لایه ای شرکت های بزرگ تولیدکنندة محصول (نرم افزار و سخت افزار) ایجاد تیم R&D توسط خود شرکت /پرداخت کم به فارغ التحصیلان / جذب فارغ التحصیلان دانشـگاه هـای رفتار برتر، استفاده از نیروی کار خارجی یا همکاری با شرکت های خارجی در تولید فناوری مربوطه / تولید فناوری ارتباط با دانشگاه ضعیف است و پژوهش های دانشگاهی با نیاز صنعت تناسبی ندارد."