چکیده:
هدف: الگوهای مختلفی از گردشگری در نواحی روستایی کشور شکل گرفته است که یکی از مهمترین آنها، گردشگری خانه دوم است. هدف تحقیق حاضر، شناسایی و اولویت¬بندی عوامل موثر بر انگیزش (رانشی- کششی) گردشگری خانه¬های دوم در مجموعه روستایی جواهرده رامسر میباشد.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل گردشگران خانه¬های دوم در این روستا است. نمونه گردشگران به صورت در دسترس و تعداد ۳۳۴ نفر تعیین و داده¬ها از طریق پرسشنامه جمع¬آوری شد. روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (۹/ ۰= α) تایید شده است. تحلیل داده¬ها از طریق ضریب تغییرات برای اولویت¬بندی و تحلیل عاملی اکتشافی برای بعدسازی با استفاده از نرمافزار SPSS۲۳ انجام شد.
یافته¬ها: تحلیل عاملی اکتشافی برای متغیرهای انگیزش گردشگری خانه¬های دوم ۷ عامل را تعیین کرد. درصد تبیین واریانس عوامل رانشی با ۳ عامل (۳/ ۵۹)، بیشتر از عوامل کششی با ۴ عامل (۷/ ۴۰) بوده است. همچنین، بین مولفه¬های رانشی، بیشترین اولویت مربوط به «افزایش اوقات فراغت» و کمترین مربوط به «نوگرایی» است؛ به علاوه، بین مولفه¬های کششی، بیشترین اولویت مربوط به «آبوهوای مناسب» و کمترین مربوط به «مشابهت و نزدیکی فرهنگی ساکنان» بود.
محدودیت¬ها: عدم حضور مالکان خانه دوم و نیز امتناع برخی از آنها از مشارکت در تحقیق در زمان توزیع پرسشنامه، از محدودیت¬های اصلی تحقیق به شمار می¬آمد که با مراجعه مکرر محققان به مجموعه روستایی جواهرده رامسر و متعاقبا صرف زمان و هزینه بیشتر، این مانع برطرف شد.
اصالت و ارزش: در این تحقیق سعی شده است که عوامل انگیزشی گردشگری خانههای دوم روستایی از طریق رویکرد اکتشافی، مورد شناسایی و اولویت¬بندی قرار گیرند، در حالی که در تحقیقات پیشین داخلی، به صورت مستقیم، عوامل انگیزشی این حوزه شناسایی و اولویت¬بندی نشدهاند.