چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر آزمون مدلعِلّی رابطه الگوهای ارتباط خانوادگی (گفت و شنود و همرنگی)، فراشناخت و ویژگیهای شخصیتی باز بودن به تجربه و وجدانی بودن با گرایش به تفکرانتقادی با میانجیگری باورهای معرفت شناختی در دانشآموزان پسر پایههای مختلف تحصیلی دبیرستانی شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز بود که به روش تصادفی چند مرحلهای 402 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پنج پرسشنامه، الگوهای ارتباط خانوادگی کوئرنر و فیتزپاتریک، آگاهیهای فراشناختی شرا و دنیسون، پرسشنامه پنج عاملی نئو، پرسشنامه باورهای معرفت شناختی بیلس و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس، جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که تمامی ضرایب مسیرهای بین متغیرها و گرایش به تفکرانتقادی معنیدار بودند. در این مدل، روابطه گفت و شنود، فراشناخت، ویژگیهای شخصیتی وجدانی بودن و باز بودن به تجربه و باورهای معرفت شناختی با گرایش به تفکرانتقادی مثبت و معنیدار بود و رابطه همرنگی با گرایش به تفکرانتقادی نیز منفی و معنیدار بود. شاخصهای برازندگی نشان دادند که مدل با دادهها برازش قابل قبولی دارد. نتایج ضرایب مسیرهای غیرمستقیم، با استفاده از روش بوت استراپ در برنامه ماکرو، نتایج نشان داد همة فرضیههای غیرمستقیم معنیدار میباشند.
خلاصه ماشینی:
آزمون مدل علي الگوهاي ارتباط خانوادگي، فراشناخت و ويژگيهاي شخصيتي با گرايش به تفکرانتقادي با ميانجيگري باورهاي معرفت شناختي در دانش آموزان پسر پايه هاي مختلف تحصيلي دبيرستاني شهر اهواز Testing a Model of Causal Relationships of Family Communication Patterns, Metacognition and Personality Traits with Critical Thinking Disposition, Mediated by Epistemic Beliefs of Female High School Students in Ahvaz اسفنديار سپهوند منيجه شهني ييلاق سيروس عاليپور بيرگاني ناصر بهروزي چکيده هدف از انجام پژوهش حاضر آزمون مدل علي رابطه الگوهاي ارتباط خانوادگي (گفت و شنود و همرنگي)، فراشناخت و ويژگيهاي شخصيتي باز بودن به تجربه و وجداني بودن با گرايش به تفکرانتقادي با ميانجيگري باورهاي معرفت شناختي در دانش آموزان پسر پايه هاي مختلف تحصيلي دبيرستاني شهر اهواز بود.
ريکتس ٩ (٢٠٠٣) نيز اذعان ميدارد گرايش به تفکرانتقادي بر اساس يک انگيزه دروني 1- American Diploma Project 2- Marin & Halpern 3- Banning 4- characterologiction 5- disposition 6- Giancarlo 7- critical spirit 8- Billings & Halstead 9- Ricketts شکل ميگيرد و مؤلفه هاي آن شامل خلاقيت ١، بلوغ شناختي ٢ و مشغوليت ذهني ٣ ميباشند.
1- Rabinz 2- Clifford, Boufal, & Kurtz 3- Hogan & Ones 4- Spector, Schneider, Vance, & Hezlett 5- openness 6- conscientiousness (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ١.
مدل پيشنهادي رابطه علي الگوهاي ارتباط خانوادگي (گفت و شنود و همرنگي)، فراشناخت ، ويژگيهاي شخصيتي (باز بودن به تجربه و وجداني بودن ) با گرايش به تفکرانتقادي با ميانجيگري باورهاي معرفت شناختي در دانش آموزان پسر پايه هاي مختلف دبيرستاني روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع همبستگي است که از روش الگويابي معادلات ساختاري ١ يا الگويابي علي ٢، استفاده شده است .