چکیده:
از آنجایی که افعال یکی از مهمترین بخشهای زبان هستند بهطوریکه اکثر اعمال، فعالیتها و حالتها از طریق فعل در جمله مشخص میگردد، این پروژه بر آن است که ساختار فعل «گرفتن» را در سه مفهوم «دریافت کردن»، «خریدن» و «درک کردن»، در یک شبکه معنایی قالببنیاد مورد بررسی قرار دهد و روابط میان آنها را اثبات نماید. برای به دست آوردن کلیه معانی فعل «گرفتن» از فرهنگ بزرگ سخن و مفاهیم اصلی این فعل از مقاله «شبکه معنایی فعل گرفتن بر اساس انگاره چندمعنایی اصولاند» استفادهشده است و روابط میان مفاهیم آن از طریق شبکه معنایی قالببنیاد بررسی و ترسیم گردید. در مقاله حاضر پیکره مورد بررسی، متنها و نقطه نظرات بیانشده در شبکههای اجتماعی میباشند. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن طبقهبندیها و مفاهیم مطرحشده برای فعل «گرفتن»، به کشف روابط معنایی میان سه مفهوم فوقالذکر از طریق شبکه معنایی قالببنیاد این فعل پرداخته است. نتایج بهدستآمده حاکی از این است که هر فعل، قالب معنایی مشخصی دارد و موضوعات فعل مشارکان آن رویداد میباشند که در ایجاد قالب معنایی نقش عمده ایفا مینمایند. از طرفی بر طبق شبکه معنایی فیلمور بسیاری از افعال چندمعنا علاوه بر دارا بودن قالبهای معنایی مختلف، دارای اجزاء هستهای یکسان میباشند که این اجزاء دربرگیرنده نقشهای موقعیتی هر فعل هستند و رابطه میان مفاهیم مختلف آن را نشان میدهند.
خلاصه ماشینی:
روابط معنایی فعل «گرفتن » در زبان فارسی: رویکرد معنیشناسی قالب بنیاد فیلمور (١٩٩٧) منصوره دلارامی فر دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان 1 پاکزاد یوسفیان استادیار گروه ادبیات و زبان انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان محمد اله بخش استادیار گروه کامپیوتر دانشگاه زابل عباسعلی آهنگر دانشیار گروه ادبیات و زبان انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان تاریخ دریافت مقاله : ٩٦/٤/٢٠؛ تاریخ پذیرش مقاله :٩٦/٦/١٠ چکیده از آنجایی که افعال یکی از مهم ترین بخش های زبان هستند به طوریکه اکثر اعمال ، فعالیت ها و حالت ها از طریق فعل در جمله مشخص میگردد، این پروژه بر آن است که ساختار فعل «گرفتن » را در سه مفهوم «دریافت کردن »، «خریدن » و «درک کردن »، در یک شبکه معنایی قالب بنیاد مورد بررسی قرار دهد و روابط میان آنها را اثبات نماید.
بدین صورت که معانی مختلف فعل «گرفتن » را از فرهنگ لغت سخن (انوری،١٣٨١) به دست آورد و با توجه به تقسیم بندی و تعیین اولویت بیان شده در عموزاده ، کریمیدوستان و شریف (١٣٩٥)، معنی اصلی را از سایر معانی جدا سازد و رابطه میان سه معنی «دریافت کردن »، «خریدن » و «درک کردن » که از پیکره زبانی برگرفته از شبکه های اجتماعی تویتتر و یوتیوب جمع آوری شد را با استفاده از نظریه معنیشناسی قالب بنیاد فیلمور (١٩٩٧) از طریق نمودار مشخص نماید.
frame semantics قالب بنیاد فیلمور میتوان رابطه میان معانی مختلف یک واژه چندمعنا را بررسی نمود و به تصویر کشید، نگارنده بر آن است که با استفاده از این نظریه نشان دهد که بسیاری از معانی افعال چندمعنا علی رقم فاصله معنایی که با یکدیگر دارند در سطحی از معنی با یکدیگر یکسان میباشند که این یکسانی باعث میگردد که معانی مختلف افعال چندمعنا توسط بشر قابل درک باشند.