چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تحول همدلی، اختلالات درونیسازی و برونیسازی در دانشآموزان دختر و پسر 5 تا 11 سال بود.روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای است.جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کودکان سنین 5 تا 11 سال شهر تبریز بودند که به این منظور 150 نفر از دختران و پسران سنین 11- 5 سال پیشدبستانی و دبستانی شهرستان تبریز با روش نمونهگیری تصادفی ساده و از مناطق پنجگانۀ آموزش و پرورش انتخاب شدند. بدین ترتیب پنج گروه سنی شامل گروه سنی 5 ساله، 6 ساله، 7 ساله، 9 ساله و 11ساله در هرگروه سنی30 نفر (15 دختر و 15پسر) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو ابزار شامل پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان و مقیاس همدلی دادس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمونهای تحلیل کواریانس و t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین دختران و پسران در متغیرهای اختلالات درونیسازی، برونیسازی و همدلی تفاوت معناداری وجود دارد. در واقع اختلالات درونیسازی و همدلی در دختران بیشتر و اختلالات برونیسازی در پسران بیشتر است. همچنین نتایج نشان داد که میانگین اختلالات درونیسازی و برونیسازی در دختران 5 و 6 سال تفاوتی ندارد، اما در گروه سنی 7، 9 و 11 ساله میانگین اختلالات برونیسازی بیشتر از درونیسازی است. از سویی میانگین اختلالات برونیسازی در پسران در گروه سنی 5، 6، 7 و 9 بیشتر و در گروه سنی 11 اختلالات درونیسازی بیشتر است. از طرفی گروه سنی 11 سال بالاترین همدلی و گروه سنی 5 سال پایینترین همدلی را داشتند. بنابراین همدلی، نقش ارتباطات عاطفی را در سلامت روانی و سازگاری اجتماعی کودکان تأیید می کند.
The aim of present study was to compare empathy development، internalization and externalizing disorders in male and female students 5 to 11 years. The research method is causal-comparative. The statistical society of the study is including of all children aged 5 to 11 years are the city of Tabriz in order to 150 boys and girls aged from 11 to 5 years of preschool and school-age city of Tabriz with simple random sampling were selected from five different areas of education. The five groups included a 5-year old، 6 year old، 7 year old، 9 years old، 11 years old in each group، 30 patients (15 females and 15 males) were selected. Data were collected by means of two children Symptom Questionnaire was used to measure empathy Dodds. Data were analyzed by t test. Results showed that there is significantly different between boys and girls empathy development، internalization and externalization disorders. Also the results show that Internalization disorders and empathy in girls is more and externalizing disorders in boys is more. The results showed that no difference with mean internalization and externalization disorders in girls 5 and 6 years is، but at the age groups of 7، 9 and 11، out of externalizing disorders are more internalized. Meanwhile، the mean externalizing disorders in boys aged groups 5، 6، 7، and 9 more and with age groups 11 more internalized disorders. Therefore، empathy confirms the role of emotional communication in mental health and social adjustment of children.
خلاصه ماشینی:
"Liew, Eisenberg, Losoya, Fabes, Guthrie & Murphy با توجه به بروز اختلالات رفتاری در دورة کودکی و دبستانی، شناسایی و تشخیص زودهنگام اختلالات رفتاری دانش آموزان ، در پیشگیری از مشکلات و مسائل آتی ناشی از اختلالات رفتاری میتواند مؤثر باشد.
همچنین مطالعات پیشینه پژوهشی نشان داد که بررسی تحول همدلی و اختلالات رفتاری کودکان در شهر تبریز کمتر پرداخته شده است ؛ لذا با توجه به این عوامل ، هدف پژوهش حاضر بررسی تحول همدلی، اختلالات درونیسازی و برونیسازی در دختران و پسران ٥ تا ١١ سال بود.
همچنین در راستای تحلیل داده های مربوط به این که دختران و پسران در متغیرهای همدلی، اختلالات درونیسازی و برونیسازی با هم تفاوت دارند از آزمون t استفاده شد که نتایج در جدول ٤ درج شده است .
Lovett & Sheffield در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از روش گزارش دهی والدین در مورد فرزندانشان استفاده شده که ممکن است مسأله سوگیری نتایج را مطرح سازد.
از آنجا که یافته ها نشان داده اند که کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات برونیسازی در پردازش اطلاعات نواقص قابل ملاحظه ای دارند و از آن جا که مدل پردازش اطلاعات علاوه برتبیین تعاملات اجتماعی دارای کاربردهایی به منظور تبیین علل و پیشگیری از مشکلات رفتار برونیسازی نیز میباشد؛ لذا پیشنهاد میشود براساس مدل های پردازش اطلاعات ، کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلالات نسبت به تحریفات شناختی و عاطفی خود از اطرافیان و محیط آگاه ساخت و پردازش درست اطلاعات را به آن ها آموزش داد تا از ایجاد بزهکاری و گسترش اختلالات برونی سازی ممانعت به عمل آورد."