چکیده:
پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی پیمایشی است که هدف آن بررسی زمینه های ایجاد سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش شهر سمنان بوده است. جامعه آماری شامل کلیه ی کارکنان آموزش و پرورش شهر سمنان به تعداد 1715 نفر بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یک پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 89/ 0 و دو چک لیست در این پژوهش استفاده شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، جدول و نمودار) و آمار استنباطی (آزمون t و تحلیل عاملی) استفاده گردید و از تجزیه و تحلیل این نتایج حاصل گردید: 1- کارکنان از لحاظ برخورداری از ویژگی های سازمان یادگیرنده از نظر (قابلیت های فردی، یادگیری تیمی و الگوهای ذهنی) در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما از نظر (تفکر سیستمی و دورنمای مشترک) از وضعیت مطلوبی برخوردار نمی باشند. 2- آموزش و پرورش برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده دارای زیرساخت های فرهنگی مناسب می باشد، اما از زیرساخت های فیزیکی مناسب برخوردار نیست. 3- آموزش و پرورش برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده از امکانات آموزشی مناسب برخوردار نیست.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای تحقیق نتیجههای حاصل از اجرای ابزارهای پژوهش در دو بخش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفتند، که به شرح زیر میباشد: فرضیه 1: کارکنان برای تبدیل شدن آموزش و پرورش به یک سازمانیادگیرنده از ویژگیهای لازم (از نظر پیتر سنگه) برخوردار هستند.
آزمون t اجرا شده بطور جداگانه برای هر یک از مؤلفهها با سطح معنیداری صفر و میانگین بالاتر از میانگین مفروض در سه مؤلفه (قابلیتهای فردی، یادگیری تیمی و الگوهای ذهنی) نشان داد که فرض صفر (5/2H0: µ≤) با احتمال صفر معنیدار است و کارکنان از این سه ویژگی برای تبدیل شدن آموزش و پرورش به یک سازمان یادگیرنده در حد مطلوب برخوردار هستند.
آزمون t بخشهای مختلف پرسشنامه شاخصها آزمون t میانگین انحراف معیار مقدار آماره سطح معنیداری قابلیتهای فردی 98/2 44/0 19 0 یادگیری تیمی 88/2 44/0 2/17 0 تفکر سیستمی 45/2 47/0 84/1- 067/0 الگوهای ذهنی 82/2 43/0 9/12 0 دورنمای مشترک 54/2 51/0 4/1 164/0 زیرساختهای فرهنگی 70/2 41/0 5/8 0 فرضیه 2: آموزش و پرورش برای تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده از زیرساختهای فرهنگی مناسب برخوردار است.
امکانات آموزشی بحث و نتیجهگیری نتیجههای این پژوهش که به منظور بررسی زمینههای ایجاد سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش شهر سمنان انجام گرفت، نشان داد که: کارکنان از نظر برخورداری از مؤلفههای سازمان یادگیرنده از سه مؤلفه (قابلیتهای فردی، یادگیری تیمی و الگوهای ذهنی) به نحو مطلوب برخوردارند، این نتیجهها همسو با با پیشینهی نظری پژوهش و نتیجههای پژوهشهای پیشین میباشد."