چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی و مقایسه شباهتها و تفاوتهای دانشگاههای متولی آموزش از دور کشورهای شرق آسیا با دانشگاه پیام نور در زمینه (ماموریتها، چشماندازها، ویژگیهای کلی و نحوه پذیرش دانشجو) است. پژوهش حاضر مطالعهای اسنادی است که به روش تطبیقی-تحلیلی انجام شد. جامعه آماری همه دانشگاههای آموزش از دور کشورهای "ژاپن، چین، هندوستان، پاکستان، اندونزی و ایران" است. از میان دانشگاههای این کشورها، دانشگاه باز ژاپن، دانشگاه باز چین، دانشگاه ایندیرا گاندی هند، دانشگاه علامه الاقبال پاکستان، دانشگاه ترباکا اندونزی و دانشگاه پیام نور به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش با مطالعه اسناد و مدارک و وبسایت رسمی دانشگاهها جمعآوری شد. نتایج نشان داد، دانشگاههای مورد مطالعه با ابتکار عمل خود تفاوتهای اساسی در نظام آموزشی خود ایجاد کردهاند و استفاده از تجربههای موفق این کشورها و بومیسازی آن در کشور ما میتواند سبب پیشرفت و کیفیت بهتر نظام آموزش از دور شود.
خلاصه ماشینی:
نمودار (٤) مقايسه تعداد رشته هاي داير در مقطع کارشناسي در دانشگاه هاي مورد مطالعه نمودار (٤) نشان ميدهد که به لحاظ رتبه بندي از بيشترين تنوع در رشته هاي کارشناسي تا کمترين تنوع به ترتيب عبارت اند از: رتبه اول ، دانشگاه پيام نور؛ رتبه دوم ، دانشگاه ترباکا اندونزي؛ رتبه سوم ، دانشگاه باز چين ؛ رتبه چهارم ، دانشگاه اينديراگاندي هند؛ رتبه پنجم ، دانشگاه علامه الاقبال پاکستان و رتبه ششم ، دانشگاه ژاپن است .
نمودار (٦) مقايسه تعداد رشته هاي داير در مقطع دکتري در دانشگاه هاي مورد مطالعه نمودار (٦) نشان ميدهد که به لحاظ رتبه بندي از بيشترين تنوع در رشته هاي دکتري تا کمترين تنوع به ترتيب عبارت اند از: رتبه اول ، دانشگاه اينديرا گاندي هند؛ رتبه دوم دانشگاه علامه الاقبال پاکستان ؛ رتبه سوم ، دانشگاه پيام نور و رتبه چهارم ، دانشگاه باز ژاپن .
نمودار (٨) مقايسه تعداد دوره هاي آموزش آزاد در دانشگاه هاي مورد مطالعه نمودار (٨) نشان ميدهد که به لحاظ رتبه بندي از بيشترين تنوع در برگزاري دوره هاي آموزش آزاد تا کمترين تنوع به ترتيب عبارت اند از: رتبه اول ، دانشگاه باز چين ؛ رتبه دوم ، دانشگاه علامه الاقبال پاکستان ؛ رتبه سوم ، دانشگاه اينديرا گاندي هند؛ رتبه چهارم دانشگاه پيام نور؛ رتبه پنجم ، دانشگاه ترباکا اندونزي و رتبه ششم ، دانشگاه باز ژاپن قرار دارند.