چکیده:
هدف این تحقیق بررسی مهمترین مسائل آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور است. روش انجام این تحقیق به شیوه توصیفی با رویکرد پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 70 نفر از شرکتکنندگان در "نشست سراسری آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی: چشمانداز 1404" بود که در دیماه 1393 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد. از بین آنها تعداد 54 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزارهای SPSS و Excel بهره گرفته شده است. برای رتبهبندی آیتمها از میانگین فریدمن استفاده شد. برای مقایسه میزان اهمیت هرکدام از مسائل برون و درون دانشگاهی از آزمون ویلکاکسون استفاده شد. نتایج نشان داد که مهمترین مسائل بروندانشگاهی عبارت است از: «وجود تعداد زیاد دانشگاهها، موسسات، مراکز و واحدهای فاقد صلاحیت»، «کاهش کیفی ورودیهای رشتههای کشاورزی و منابع طبیعی» و «نبود آمایش آموزش کشاورزی». همچنین مهمترین مسائل دروندانشگاهی عبارت است از: «کم بودن سهم واحدهای عملی/ مهارتآموزی»، «کمتوجهی به نحوه ارائه واحدهای عملی» و «سفارشی نبودن و یا کاربردی نبودن پایاننامهها». نتایج آزمون ویلکاکسون نشان داد که با وجود اینکه میانگین مسائل دروندانشگاهی اندکی از مسائل بروندانشگاهی بیشتر است اما این تفاوت معنیدار نیست.
خلاصه ماشینی:
ازجمله اين مسائل ميتوان به گرايش پايين به علم گرايي و تعهد به ارزش هاي دانشگاهي (محسني تبريزي، ١٣٨٠)، تعهد و اقتدا به ضد هنجارهاي علم تا هنجارهاي علم (قاضي طباطبايي و ودادهير، ١٣٧٧، ٢٧)، نامطلوب بودن وضعيت ساختار اجتماعي-علم و تعاملات درون دانشگاهي شامل ارتباط استاد-دانشجو، دانشجو- فضاي دانشگاهي و تعاملات برون دانشگاهي (قاضي طباطبايي و مرجايي، ١٣٧٨، ٢٩؛ مرجايي، ١٣٨٤، ٤)، ضعف فرهنگ علمي –پژوهشي و بيتوجهي به هنجارهاي اخلاق علمي، نپذيرفتن سلسله مراتب علمي توسط دانشجويان و دانش آموختگان جوان و فردگرايي، رعايت نشدن هنجارهاي اخلاقي و نبود روحيه استادپذيري در دانشجويان و غرور در استاد و دانشجو (رفيع پور، ١٣٩٠، ١١-٥)، ناکارايي فرهنگ دانشگاهي در تربيت دانشگاهي، بحران کميت و کمبود عضو هيئت علمي و کادر آموزشي و تسلط بر آموزش دانشگاهي (توسلي، ١٣٨٦، ٣)، رضايت شغلي پايين استادان دانشگاه (باقريان ، ١٣٨٣، ٤) و تبعيض جنسيتي در پذيرش ، ارتقا و مشارکت زنان در امور دانشگاه اشاره کرد.
مسائل درون دانشگاهي مسائل برون دانشگاهي -کم توجهي به آموزش در مقطع -کاهش کمي و کيفي ورودي به کارشناسي، ارائه واحدهاي عملي، رشته ها مهارت آموزشي، خلاقيت ، نوآوري و مسائل آموزش -نبود هماهنگي بين وزارت علوم و آموزش کارآفرينانه و توجه بيشتر به عالي کشاورزي و وزارت جهاد کشاورزي آموزش نظري منابع طبيعي -وجود تعداد زياد مؤسسات آموزش -تعدد گرايش ها و رشته ها فعلي و بي عالي با کمترين صلاحيت در اين توجهي به رشته هاي جديد و زمينه ميان رشته اي مبتني بر نياز جامعه - نبود آمايش آموزش کشاورزي -تقاضامحور نبودن پذيرش بر اساس -ضعيف بودن مرجعيت علمي نياز بازار کار دانشگاه ها و دانشکده هاي کشاورزي شکل (١) مدل مفهومي پژوهش روش شناسي پژوهش روش تحقيق مورد استفاده در اين مطالعه ، از لحاظ هدف ، کاربردي و از لحاظ ميزان و درجه کنترل ، ميداني و از لحاظ نحوه جمع آوري اطلاعات از نوع تحقيقات توصيفي و غيرتجربي (غيرآزمايشي) است .