چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه رفتار سرقت علمی و عوامل موثر بر سرقت علمی در دانشجویان استعداد درخشان با سایر دانشجویان در دانشگاه شیراز انجام گرفت. روش پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، تمامی دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 156 نفر (78 نفر دانشجوی استعداد درخشان به روش هدفمند و 78 نفر از سایر دانشجویان به روش تصادفی) انتخاب شدند. یافتههای مطالعه نشان داد که از نظر رفتار سرقت علمی میانگین نمره سایر دانشجویان بهطور معنیداری بالاتر از دانشجویان استعداد درخشان بود (01/ 0> P). افزون بر این، یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر عوامل موثر بر سرقت علمی در خردهمقیاسهای نگرش مثبت دانشجویان در مورد سرقت علمی، فقدان خودکارآمدی دانشجویان، مدرکگرایی، فقدان آموزش مناسب در رابطه با سرقت علمی و نداشتن ترس از تنبیه و مواخذه شدن، میانگین نمره سایر دانشجویان بهطور معنیداری بالاتر از دانشجویان استعداد درخشان بود (01/ 0 >P). همچنین در دو خردهمقیاس نبود قوانین و ساز و کار مناسب برای سرقت علمی و وجود فضاهای الکترونیکی و مجازی بین دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/ 0< P).
خلاصه ماشینی:
"افزون بر این، یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر عوامل مؤثر بر سرقت علمی در خردهمقیاسهای نگرش مثبت دانشجویان در مورد سرقت علمی، فقدان خودکارآمدی دانشجویان، مدرکگرایی، فقدان آموزش مناسب در رابطه با سرقت علمی و نداشتن ترس از تنبیه و مؤاخذه شدن، میانگین نمره سایر دانشجویان بهطور معنیداری بالاتر از دانشجویان استعداد درخشان بود (01/0P<).
افزون بر موارد یاد شده، پارک (2003) نداشتن دانش و آگاهی دانشجویان از مصادیق سرقت علمی، افزایش بهرهوری از طریق سرقت علمی، ضعف در مدیریت زمان، ارزشها و نگرشهای شخصی، به دست plagiarism Yeo Gilbert & Denison Pupovac et al Park Harris آوردن فرصت بهتر از طریق سرقت علمی و نبود عوامل بازدارنده سرقت علمی را از دلایل سرقت علمی دانشجویان بیان میکند.
همچنین از نظر عوامل مؤثر بر سرقت علمی، میانگین نمره سایر دانشجویان در خردهمقیاسهای نگرش مثبت دانشجویان در مورد سرقت علمی، فقدان خودکارآمدی دانشجویان، مدرکگرایی، فقدان آموزش مناسب در رابطه با سرقت علمی و نداشتن ترس از تنبیه و مؤاخذه شدن بهطور معنیداری بالاتر از دانشجویان استعداد درخشان بود و در دو خردهمقیاس نبود قوانین و ساز و کار مناسب برای سرقت علمی و وجود فضاهای الکترونیکی و مجازی بین دو گروه، تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
شایان ذکر است که در این پژوهش در دو خردهمقیاس نبود قوانین و ساز و کار مناسب برای سرقت علمی و وجود فضاهای الکترونیکی و مجازی بین دو گروه دانشجویان استعداد درخشان با سایر دانشجویان، تفاوت معنیداری مشاهده نشد."