چکیده:
نقاشی سنتی چین با عنوان فرعی شعری صامت در ستایش طبیعت و زندگی انسان، چاپ انتشارات پژوهشکده هنر، کتابی است که هنر نقاشی سنتی چین را بر اساس دورههای تاریخی مختلف چین، مورد بررسی قرار داده است. سعی مولف در این کتاب، ارائه تصویری کلی از نقاشی سنتی چین است. در مقاله پیش رو، تلاش شده ضمن ارائه اطلاعاتی در زمینه تاریخچه نقاشی و خوشنویسی چینی با مرور اجمالی این کتاب تا حد امکان نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"ایــن مرشــدان به طــور حرفــه ای نقــاش تربیــت نشــده بودنــد ولــی ســال ها تجربــه در کالیگرافــی و کارکــردن بــا مرکــب و قلم مــو، آن هــا را قــادر میســاخت تــا در کاربــرد آن بــه هــر طریقــی کــه لازم میبــود، مهــارت لازم را داشــته باشــند» (قهرمانــی، ١٣٧٧: ٢٦٨) «در چیـن کهـن ، مـرد برتــر و فاضـل به واسـطه خوشنویسـی بـه شـکل دهی، ســرایش و تصنیــف افــکار و اندیشــه های عالــی خویــش پرداختــه و بــرای جاودانه ســاختن احساســات و آموخته هــای خــود بــه آن هــا جامــه نوشــتاری زیبایـی میبخشـد.
بـا نگاهـی سـاده بـه آثـار نقاشـی سـنتی چینـی، میتـوان دریافـت کـه ایـن آثــار باوجــود پیــروی از یــک ســیاق کلــی، هرکــدام دارای ویژگیهــای بصــری منحصربه فــردی هســتند کــه انگیــزه مخاطــب را بــرای مطالعــه نمونــه ای دیگــر از ایــن مجموعــه گســترده ، حفــظ میکننــد.
«نقاشـی بـا ضربـات نـرم و غلیـظ قلـم و آب مرکـب بـه سـبک آزاد»، عنــوان بخشــی در پیشــگفتار اســت کــه در توضیــح تکنیک هــای غالــب در طــول دوران نقاشـی چینـی انتخـاب شـده اسـت .
جمع بندی کتـاب نقاشـی سـنتی چیـن ، باوجـود اینکـه چـه در عنـوان و چـه در مطالـب ، ارتبـاط خــود را بــا نقاشــی، مســتحکم نشــان میدهــد امــا درواقــع ، کتابــی بــا محوریــت تاریخـی و اجتماعـی اسـت کـه هنـر سـرزمین پهنـاور چیـن را از بعـد نقاشـانه مـورد بررســی قــرار میدهــد؛ به طــور مثــال در بخــش «ســبک دفورماســیون در نقاشــی چینـی»، سـه عنـوان فرعـی وجـود دارد: «زندگـی چیـن هونـگ شـو»، «یـک نقـاش بـا اسـتعدادی غیرمعمـول » و «چـن هونـگ شـو و تصویرگـری بـرای چـاپ »؛ در تمـام ایــن صفحــات ، تنهــا یــک پاراگــراف بــه چگونگــی دفورماســیون ازنظــر مؤلــف و یــا نقاشـان چینـی، اختصـاص پیـدا کـرده اسـت ."