چکیده:
این پژوهش از دید نشانه شناسی ساختگرا به تحلیل تصاویری می پردازد که از طریق رسانه های غربی در دوران حوادث پس از انتخابات سال 88 ، که از سوی رهبر معظم انقلاب «فتنه» نامیده شد در انحراف افکار عمومی و وارونه جلوه دادن واقعیت سعی کرده اند. این مسئله در غیاب هنرهای تجسمی و خالی شدن عرصه از هنرمندان متعهد و اطلاع رسانی ناکافی در ایران بیشتر نمودار شد. مهمترین هنری که در این دوره بر اساس ذات خود سعی در انتقال مستند رویدادها داشت، «عکاسی مستند اجتماعی» بود که بر اساس تحلیل نشانه شناختی می توان به مجعول بودن واقعیت ساخته شده توسط عکسهای آن پی برد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و براساس منابع کتابخانه ای انجام گرفته و در بخش تحلیل تصاویر فتنه 88
به دلیل کم سابقه بودن تحقیقاتی از این دست به صورت مکتوب (بویژه در حوزه هنر) از فضای اینترنت برای دستیابی به عکسها استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
"تحلیلی نشانه شناختی از جایگاه هنرهای تجسمی در فتنۀ ٨٨ و ارتباط آن با سنت تصویری ایرانی ـ شیعی مجید بهستانی * علیرضا بهارلو ** دریافت مقاله : ٩٥/٠١/١١ پذیرش نهایی: ٩٥/٠٥/٢٨ چکیده این پژوهش از دید نشانه شناسی ساختگرا به تحلیل تصاویری میپردازد که از طریق رسانه های غربی در دوران حوادث پس از انتخابات سال ٨٨ ، که از سوی رهبر معظم انقلاب «فتنه » نامیده شد در انحراف افکار عمومی و وارونه جلوه دادن واقعیت سعی کرده اند.
هنرمند نقاش با توجه به این رویکردها و دغدغه ها، مضمونهایی را به کار میگیرد که اغلب مخاطبان با آن آشنا هستند و حالتی روایت گونه دارد» (خیری، ١٣٨٧: ١٠)؛ اما نکته مهم وجود قراردادهایی یکسان در این نقاشیهاست ؛ چنانکه گویی همه به یک زبان سخن میگویند: «چگونگی شخصیت پردازی و تصویرکردن قهرمانان داستانهای ملی و مذهبی نیز از نشانه هایی قراردادی پیروی می کند به گونه ای که از شکل تصویر آنها می توان به هویتشان پیبرد؛ به طور مثال تصویری که از رستم یا سهراب کشیده می شود و شخصیت پردازی آنها از الگوهایی قراردادی پیروی می کند؛ الگوهایی که به دلیل قراردادی بودنشان نزد مخاطب شناخته شده اند» (خیری، .
/ مرتضی کاتوزیان ، دیوار نوشته های انقلاب ، ١٠٠×٢٠٠ س بخشی از اثر بدون عنوان (بهرام دبیری ) ٣ ـ چگونگی بازتاب فتنه ٨٨ در تصاویر رسانه های داخلی و خارجی در بررسی آثار تجسمی فتنه ٨٨ برخلاف جایگاه عمیق هنر نمادین دینی در ایران ، این فتنه گران بودند که با آگاهی از ساختار و کارکرد نشانه ها بخوبی از آن برای تهییج مردم و جهتدهی به افکار عمومی استفاده کردند."