چکیده:
هدف: کودکان با اختلال خاص یادگیری علیرغم داشتن هوشبهر متوسط یا بالاتر از متوسط در کارکردهای اساسی تحصیلی مانند خواندن، نوشتن و ریاضی دشواری دارند. هدف از این پژوهش مقایسه سازماندهی-برنامهریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری بود. روش: این پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان عادی و کلیه دانشآموزان با اختلال خاص یادگیری پایه چهارم ابتدایی در مدارس پسرانه شهر گناباد بود. نمونه شامل 30 دانشآموز با اختلال خاص یادگیری و 30 دانشآموز عادی که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند، میشد. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب دانشآموزان با اختلال خاص یادگیری و برای دانشآموزان عادی از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد کودکان عادی در کارکردهای اجرایی بهطور معناداری نسبت به انواع اختلالهای خاص یادگیری متفاوت است (p<0/05).
همچنین مشخص شد انواع اختلال خاص یادگیری (خواندن، نوشتن و ریاضی) در کارکردهای اجرایی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند p>0/05 .نتیجهگیری: با استناد به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کودکان با انواع اختلالهای خاص یادگیری در کارکردهای اجرایی عملکرد پایینتری نسبت به کودکان عادی دارند و این مساله باید در ارزیابی و درمان این کودکان مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه سازماندهی- برنامهریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری Comparison of Organizing-Planning, Reasoning and Working Memory in Children with and without Specific Learning Disorder عباس نسائیا 1 *، رقیه اسدی گندمانی2 و محمد مرادی3 دریافت مقاله: 03/10/1394 پذیرش مقاله: 11/10/1395 چکیده هدف: کودکان با اختلال خاص یادگیری علیرغم داشتن هوشبهر متوسط یا بالاتر از متوسط در کارکردهای اساسی تحصیلی مانند خواندن، نوشتن و ریاضی دشواری دارند.
کارکردهای اجرایی مجموعهای از تواناییهاست که برای اجرا و کنترل رفتار کارآمد، هدفمند و آیندهنگر در محیطی با تغییرات پیوسته لازم است (بیگر 8 و Altarac Pullen, Lane, Ashworth & Lovelace Chandrasekaran, Hornichel, Skoe, Nicol & Kraus Meltzer Geary shifting set Boyd, McBee, Holtzclaw, baranek & Bodfish Begeer همکاران، 2013).
جدول 6: نتایج آزمون توکی برای تعیین تفاوت بین گروهها متغیرها گروهها میانگین تفاوتها خطای استاندارد سطح معناداری استدلال عادی خواندن 70/6 38/1 001/0 نوشتن 60/7 38/1 001/0 ریاضی 60/6 38/1 001/0 حافظه عادی خواندن 30/3 96/0 06/0 نوشتن 40/2 96/0 07/0 ریاضی 20/4 96/0 001/0 برنامهریزی/سازماندهی عادی خواندن 80/5 34/2 07/0 نوشتن 40/2 34/2 73/0 ریاضی 7 34/2 02/0 دادههای جدول نشان میدهد که عملکرد کودکان عادی در تکلیف استدلال کارکردهای اجرایی به طور معنی داری بالاتر از انواع اختلال خاص یادگیری است (p=0/001).
4. بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش مقایسه مؤلفههای کارکردهای اجرایی (استدلال، حافظه کاری، سازماندهی-برنامهریزی) در انواع اختلال خاص یادگیری (خواندن، ریاضیات و نوشتن) و کودکان عادی پایه چهارم دبستان بود."