چکیده:
تاکید بر اقتصاد دانش محور ایجاب می کند که منابع رشد دانش شناخته شده، زمینه های سرمایه گذاری و تخصیص منابع مالی به آنها فراهم آید. با این وصف و با عنایت به اهمیت بخش صنعت در توسعه اقتصادی، این مقاله به منظور بررسی اثر نهاده های دخیل در خلق دانش بر سطح تولید و فروش صنایع ایران نگاشته شده است. بر این اساس با اتکا بر الگوی رشد درونزا و داده های تلفیقی صنایع در فاصله سالهای 86-1382 و استفاده از روش آثار تصادفی در تخمین رگرسیونی مشخص شد که ارتقای سطح آموزش رسمی منجر به رشد تولیدات صنایع میگردد اما مخارج تحقیق و توسعه بر میزان تولید و فروش هیچ اثری ندارد. بر خلاف آموزش، مهارت نهادهای است که بر میزان تولید و فروش اثر منفی دارد. یافته اخیر می تواند نشانه ای باشد از اشتغال اضافی کارگران ماهر در بخش صنعت ایران.
خلاصه ماشینی:
"وجه ممیز این مطالعه با سایر تحقیقات آن است که اولا بر اساس الگوی رشد درونزا، انواعی از نهادههای دانش ٣ را مورد استفاده قرار میدهد و ثانیا موضوع را صرفا به تولید محدود نمیسازد زیرا این مسأله در مورد اقتصاد ایران حایز اهمیت است که آیا تولیداتی که به دلیل رشد دانش فنی افزایش یافته اند، از بازار مناسبی برخوردار هستند و برای آنها تقاضا وجود دارد یا خیر.
3 - Panel data / جدول(١)- آمار توصیفی متغیرها متغیرها میانگین میانه حداکثر حداقل انحراف معیار فروش 88691/9 37880/6 515250/4 64/1 122313/6 تولید 90132/7 38503/9 509312/6 68/4 123789/8 تشکیل سرمایه 4236/9 1133/7 41627/1 -8/2 7154/5 مواد خام و اولیه (میلیون ریال) 54804/9 19568/3 370983 38/9 82224/8 کارگر ساده (نفر) 15178/2 6060 68179 71 18912/9 برق (هزار کیلو وات) 1125030 298366 13895447 1397 2576238 سوخت مایع (هزار لیتر) 318305/3 36315 4129267 183 832144/3 گاز طبیعی (هزار متر مکعب ) 674545/2 55124 5039321 37 1326684 آموزش (نفر) 34934/2 13959 123630 133 36074/8 مهارت (نفر) 15954/9 7122 51560 59 15778/6 تحقیق و توسعه (میلیون ریال) 19693/4 6667 167275 0 30500/09 جدول(٢)- صنایع دارای حداکثر و حداقل نهادههای دانش متغیر صنعت (سال) حداکثر حداقل آموزش مواد غذایی و آشامیدنی(١٣٨٦) بازیافت (١٣٨٥) مهارت تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم تریلر(١٣٨٦) بازیافت (١٣٨٥) تحقیق و توسعه تولید مواد و محصولات شیمیایی(١٣٨٦) بازیافت (١٣٨٤) منبع : یافته های تحقیق آزمون ریشۀ واحد برای تک تک متغیرها انجام شده است که جدول ٣ نتایج آن را دربرمیگیرد."