چکیده:
این مقاله، با عنوان «مطالعه تطبیقی عالم پس از مرگ در دین اسلام و زردتشت»، به این موضوع میپردازد که دنیای پس از مرگ، حیات (جاودانگی) یا ممات (مرگ ابدی) است. در این پژوهش، محور اصلی بحث، «زندگی شخص پس از مرگ» می باشد. براین اساس، سوال اصلی پژوهش این است که فرجام انسان در دو دین اسلام و زرتشت چیست؟ در صورت حیات و جاودانگی، چگونه خواهد بود؟ یافته های پژوهش حاکی از این است که فرجام انسان پس از مرگ در دو دین، با اندکی تفاوت، «جاودانگی» و «زندگی» است. پس از بررسی جهان و انسان مزدیسنا، به سرنوشت روان از این منظر پرداخته شده است. در اسلام نیز جاودانگی روح، نفس و همچنین، مراتب نفس و خلود مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است. «خلود» واژه ای است که در قرآن به کار رفته، و به معنای «ابدیت» است. کاربرد قرآنی و اسلامی، این بحث را تحت عنوان «خلود نفس» یاد کرده است.
This paper، titled "a comparative study of the view of Islam and Zoroastrianism about afterlife"، addresses the question whether man lives an immortal life or dies an eternal death. This research focuses on "man's afterlife". So، the main question of the research is what، according to Islam and Zoroastrianism، is the outcome of man? What Kind of life will it be if it is eternal? The research findings show that these two religions، though have slight differences about this issue، emphasize on man's "immortality" and the "life" after death. After examining the world and man of Mazdayasna، the paper elaborates on the fate of soul from this perspective. In Islam، special attention is given to the study of the eternity of spirit، soul، the levels of soul and Kholud (immortality). "Kholud" is used in the Quran to mean "immortality". In the Qur'an and Islam، this discussion comes under the heading of "immortality of soul.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس، سؤال اصلی این است که فرجام انسان پس از مرگ در دو دین اسلام و زرتشت چیست؟ در صورت حیات و جاودانگی، چگونه خواهد بود؟ همچنین سؤالات دیگری نیز مطرح است: جسم و روح انسان از نظر اسلام و آیین مزدایی پس از مرگ، چه وضعیتی خواهد داشت؟ تشابه و تفاوت اساسی درباره دنیای پس از مرگ از دیدگاه اسلام و زردتشت چیست؟ عالم مرگ و جاودانگی روح در آیین زردتشت در دین مزدیسنا، علاوه بر ایمان به اهورا مزدا، اعتقاد به وجود مستقل مینوی شر، رکن اساسی اعتقادات آنها را تشکیل می دهد.
اما در باب حیات ابدی و جاودانگی انسان در اسلام نیز باید گفت: از منظر قرآن کریم، اینکه آیا ابتدا و انتهای انسان خاک است و پیش و پس از آفرینش او، جز پوچی نیست و یا اینکه آدمی مرغ باغ ملکوت است و چند روزی قفسی ساخته اند از بدنش و این خاکدان، آشیانه ای موقت و پلی برای عبور وی از طبیعت به فراطبیعت است؟ قرآن کریم راه دوم را معرفی کرد و به ما می آموزد که بشر قبلا کجا بوده و پس از این به کجا می رود و این چند روز دنیا چه باید بکند(جوادی آملی، 1374الف، ص 35ـ38) و چگونه است که انسان در نهاد خویش طالب جاودانگی است و فطرتا از زوال و محدودیت و نقصان گریزان است."