چکیده:
صادرات فرش دستباف ایرانی به عنوان یک کالای استراتژیک در حوزه صادارت غیرنفتی از اهمیت بسزایی برخوردار است، لذا شناسایی موانع این صنعت و ارائه راهکارهای بهینه جهت تسهیل صادرات آن حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع صادرات فرش دستباف ایرانی با استفاده از دیدگاه بازاریابی کل نگر و ارائه تسهیل کننده های مربوط به آن در قالب یک مدل مفهومی است. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف اکتشافی و از نوع آمیخته و از نظر نتیجه کاربردی است. در مرحله اول پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی (تحلیل محتوا)، 57 کد به عنوان موانع صادرات فرش دستباف ایرانی استخراج و با توجه به قرابت معنایی در 6 طبقه دسته بندی شدند و به منظور برطرف نمودن این موانع، برای هر طبقه یک مفهوم به عنوان تسهیل کننده پیشنهاد شد. در مرحله دوم پژوهش با استفاده از رویکرد کمی (مدلسازی ساختاری تفسیری)، مدل مفهومی عوامل تسهیل کننده صادرات فرش دستباف ایرانی طراحی شد. نهایتا با استفاده از ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی و مدل مفهومی پژوهش پیشنهاداتی جهت تسهیل صادرات فرش دستباف ایرانی ارائه شد.
Iranian hand-woven carpets as a strategic commodity in the field of non-oil exports is important، The identification of barriers to the industry and provide optimal solutions to facilitate its exports is important. This study aims to identify barriers to the export of Iranian handmade carpets using holistic marketing approach and offering its facilitators in the form of a concept model. In the first study، using a qualitative approach (content analysis)، 57 code as barriers to the export of Iranian carpet extraction and according to semantic relationships were categorized into 6 classes and To overcome these obstacles، as facilitator for each class a concept proposed. In the second stage، using quantitative approach (interpretative structural modeling)، the conceptual model was developed triggers for Iranian hand-woven carpets. Finally، the use of leverage-dependent matrix and conceptual model of research proposals to facilitate export of Iranian carpet was presented.
خلاصه ماشینی:
طراحی و ارائۀ مدل مفهومی عوامل تسهیلکنندۀ صادرات فرش دستباف ایرانی مبتنی بر دیدگاه بازاریابی کلنگر با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) داود فیض محمد علی سیاه سرانی کجوری (نویسندۀ مسئول) چکیده صادرات فرش دستباف ایرانی به عنوان یک کالای ارزآور و اشتغالزا در حوزۀ صادارت غیرنفتی از اهمیت بسزایی برخوردار است، لذا شناسایی موانع این هنر-صنعت و ارائۀ راهکارهای بهینه به منظور تسهیل صادرات آن حائز اهمیت است.
نتایج نشان داد در ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی متغیرهای بازارشناسی و بازاریابی، بافت مناسب، کاهش عوامل دافعۀ بازار و کمتر کردن فاصلۀ بین تولیدکنندگان و فروشندگان در ناحیۀ پیوندی قرار گرفتهاند و این بدان معناست که هر گونه عملی بر روی این متغیرها میتواند موجب تغییر سایر متغیرها شود، همچنین متغیر حمایت دولت و نهادهای ذیربط در ناحیۀ نفوذ قرار گرفته که نیازمند کتری تخصصی مدیریت استراتژیک- دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری-دانشگاه سمنان-ایران دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل- دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری-دانشگاه سمنان-ایران.
در سطح سوم مدل مفهومی عوامل تسهیلکنندۀ صادرت فرش دستباف ایرانی، متغیرهای بازارشناسی و بازاریابی، کاهش عوامل دافعۀ بازار و کمتر کردن فاصلۀ بین تولیدکنندگان و فروشندگان قرار دارند که روابط مابین این متغیرها و همچنین روابط آنها با متغیرهای سطح بعدی حائز اهمیت است.
در سطح دوم مدل مفهومی عوامل تسهیلکنندۀ صادرت فرش دستباف ایرانی، متغیرهای بافت مناسب و بهبود وضعیت علمی-معیشتی بافندگان قرار دارند که رابطۀ بین این دو متغیر متقابل است.