چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پسرویدادی بود. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی در سال تحصیلی1393ـ1394، تشکیل میداد. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی ـ مورگان و با در نظر گرفتن خطای ، α= 0/05، نفر 377است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجازی (با پایایی 66/ 0 =α) و پرسشنامه قابلیتهای کارآفرینی در قالب پنج مولفه (با پایایی 88/ 0=α) استفاده شد. روایی ابزار با نظر اساتید راهنما تایید و دادهها با استفاده از نرم افزار آماری Spss.vs.21 و آزمون آنالیز واریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. تاثیر جداگانه کاربست شبکههای مجازی بر قابلیت ریسکپذیری معنادار است و بر قابلیت کارآفرینی، استقلالطلبی، کنترل درونی، انگیزه پیشرفت و خلاقیت معنادار نیست. همچنین تاثیر جنسیت بر مولفه ریسکپذیری و کنترل درونی معنادار و بر سایر مولفهها معنادار نیست. در نهایت تاثیر تعامل بین کاربست شبکههای مجازی و جنسیت بر کنترل درونی معنادار و بر سایر مولفهها معنادار نیست. آموزش و نظارت کارشناسانه و مستمر بر فضای این شبکهها و برنامهریزی برای آینده میتواند پیشنهادی اساسی برای سیاستگذاران و دستاندرکاران حوزه مجازی باشد.
خلاصه ماشینی:
در ایـن راستا با توجه به اینکه تجربه نشان داده است ، توان بالای فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و امکانات آن در ایجـاد تغییـرات اساسـی در صـنعت و تجـارت مـؤثر بـوده و بنیادهای تولید و تجارت را دگرگون ساخته (پایا، ١٣٨٤ بـه نقـل از ملـک دار و کـامفر، ١٣٩٢)؛ ضروری است با نگاهی به فناوریهای نوین و امکانات ارتبـاط فعـال و تبـادل تجارب که از طریق شبکه های اجتماعی مجازی در اختیار کاربران قـرار مـی گیـرد، بـه مطالعه راههای گسترش دامنه و تقویت قابلیت های کارآفرینی دانشجویان پرداخته شود.
برای گـردآوری دادههـای مربـوط بـه متغیـر قابلیـت هـای کـارآفرینی از پرسشنامه ارزیابی قابلیت های کارآفرینی که در پژوهش امینی و دیگران (١٣٩١) در بین دانشجویان به کار گرفته شده است ، بهره گرفته شـد.
در نهایت با توجه بـه نرمال بودن توزیع متغیرهای وابسته و هم چنین با توجه به این که در سؤال مـذکور دو متغیر مستقل چند سطحی شـامل جنـسیت (مـذکر و مؤنـث ) و کاربـست شـبکه هـای اجتماعی مجازی (استفاده و عدم استفاده از شبکه هـای مجـازی) و متغیرهـای وابـسته قابلیت کارآفرینی و مؤلفه های آن وجود دارد و سؤال از نوع مقایـسه ای چنـد متغیـری است ، برای تحلیل آماری آن از آزمون آنالیر واریانس چندمتغیری استفاده شده است .
هم چنین تأثیر تعامل بین جنسیت و کاربـست شـبکه هـای اجتمـاعی مجـازی بـر قابلیت کارآفرینی دانشجویان معنادار نیست .