چکیده:
افرادی که از لحاظ اجتماعی دچار آسیب هستند از جمله معتادان به موادمخدر، عموما دارای مهارت های سطح پایینی برای مقابله با مسائل زندگی و چالشهای موجود اجتماعی هستند. این افراد به دلیل عدم دانش و مهارت لازم و همچنین کثرت مسائل و دشواریهای زندگی، نتوانستهاند در موقعیتهای مختلف و دشوار زندگی تصمیمات مناسب و موثر اتخاذ و یا راهکار سازشی مطلوبی را انتخاب کنند. به همین دلیل به عنوان یکی از عوامل اساسی پیشگیری از اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، آگاهسازی و آموزش مهارتهای زندگی کمک می کند که در جهت پیشگیری و سلامت اولیه و بازتوانی بیماران گامی مهم برداشته شود. در این مقاله انواع مهارتهای زندگی و نقش موثر آن ها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی به خصوص اعتیاد و همچنین پژوهش های انجام شده مرور شد. در مجموع می توان گفت که آموزش مهارت های زندگی در دوره های مختلف زندگی می تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری از اعتیاد باشد. لازم است موضوع آموزش مهارت­های زندگی به صورت کاربردی در سنین مختلف بیش از پیش مورد توجه مسئولین قرار گیرد و از این طریق گامی مهم در پیشگیری از اعتیاد برداشته شود.
خلاصه ماشینی:
"اغلـب پژوهش هـایی که بر مداخلات پیشـــگیرانـه مبتنی هســـتنـد، نشـــان داده انـد کـه آموزش مهـارت هـای اجتماعی و رفتاری و / مهارت های زندگی برای افراد سـوءمصـرف کننده مواد مفید اسـت و مقاومت آن ها را نسبت به ســوءمصــرف داروها، مدیریت خویشــتن و مهارت های عمومی افزایش میدهد (به نقل از نجفی، بیگدلی، دهشیری و رحیمیان بوگر، ١٣٩٢).
خالدیان (١٣٩٢) در پژوهشــی به بررســی اثربخشــی آموزش مهارت های زندگی بر ســـلامـت روان و عزت نفس افراد معتـاد بـه مواد پرداخـت و ٤٠ نفر را در قالب دو گروه آزمـایش و کنترل مورد بررســـی قرار داد و بـه این نتیجـه رســـیـد کـه آموزش مهـارت های زنـدگی بر ســـلامـت روان و عزت نفس تـاثیر دارد.
به همین منظور ٨٠٠ نفر را مورد بررســـی قرار دادند و به این نتیجه رســیدند که بین مهارت های زندگی و ســـلامت روان رابطه وجود دارد و کنترل هیجان ، مهارت مقابله با اســـترس ، خودآگاهی، تصـــمیم گیری و همدلی میتوانند ســـلامت روان را پیش بینی کنند.
بـه همین منظور ٨٠٠ نفر را مورد بررســـی قرار دادنـد و بـه این نتیجه رســـیـدنـد که بین آگاهی از مهارت های زندگی و آســـیب های اجتماعی رابطه منفی معنادار وجود دارد و کنترل هیجـانـات ، مهـارت خودآگـاهی، تفکر خلاق و ارتبـاط بین فردی نقش 1.
به همین منظور ٣٦ نفر را در قالب دو گروه آزمایشـــی و کنترل مورد بررســـی قرار دادنـد و بـه این نتیجـه رســـیـدنـد کـه آموزش مهارت های زندگی باعث کاهش عوامل خطرســـاز و افزایش عوامل محافظت کننده در برابر مصـــرف مواد میشـــود."