چکیده:
سیاست جنایی اسلام در قبال اطفال صرفاً در سیاست کیفری خلاصه نمیشود. تنظیم نحوهی واکنش کیفری در قبال ارتکاب جرم (بزهکاری) و حمایت از ایشان در مقابل جرایم (بزهدیدگی) جزئی از سیاست جنایی اسلام در حمایت از کودکان است. سیاست جنایی اسلام در بحث حمایت از اطفال علاوه بر مقولههای مذکور به ابعاد دیگری نیز توجه دارد. در سیاست جنایی اسلام دایرهی وضع قواعد حمایتی به دوران قبل از شکلگیری کودک یعنی از زمانی که خانوادهای در حال تشکیل است بر میگردد. در این قسمت اسلام با وضع قاعده در سه زمینهی کلی سعی بر حمایت از اطفال داشته است. سوق دادن میل جنسی و به تبع آن ازدیاد نسل در قالب عقد نکاح شرعی، وضع قاعده در رابطه با فرایند انتخاب همسر و همچنین ایجاد تکلیف برای والدین بالقوه برای آمادگی همهجانبه جهت فرزندآوری از اموری هستند که بحث حمایت از اطفال را در نظر داشتهاند. به نظر میرسد در برخی از این زمینهها، مثل بحث نکاح و شرایط همسران، هدف حمایتی در کنار اهداف دیگر در وهلهی دوم اهمیت قرار داشته است. در حالیکه در جایی دیگر، مثل توصیههای لازم برای فرزندداری، هدف اصلی از وضع قواعد معطوف به حمایت از اطفال میباشد.
Islamic and criminal law regarding the children is not merely briefed in the panel policies. Regulating the response of manner against misdemeanor is a part of the Islamic criminal code. In Islamic criminal policy، in addition to this issue other dimensions are of concern as well. This section in Islamic criminal law involves the period of the child’s formation، that is، when the family structure is being established. Here، the child is protected by the law with respect to the three general concepts: promoting the idea of sexual desire towards regeneration by observing the law regarding marriage، regulated selection of spouse and educating and preparing the ground for the healthy family structure. It seems that in some aspects like the issue of marriage، the objective of support is rated based on the secondary comparison to the other aspects.
خلاصه ماشینی:
"به سبب این که مهمترین اشخاصی که در زندگی کودک نقش دارند والدین هستند، اسلام اهمیت فراوانی برای نظام خانواده و حفظ حقوق زنان و فرزندان قائل شده است (مکارم شیرازی، 1374، 24، 251) از این رو خانواده مهمترین عامل تعیینکننده در حمایت از کودک است(نجفی ابرندآبادی، مدنی قهفرخی و زینالی، 73) به همین دلیل نیز اصولا حمایتهای مدنظر اسلام از مجرای خانواده بر کودک اعمال میگردد.
از آنجا که طبق تعالیم و مقررات اسلام، خانواده از اهمیت بسیاری برخوردار است و روابط آزاد جنسی در آن محکوم و برای ارتکاب آن مجازاتهای سنگینی در نظر گرفته شده است، کودک حاصل از این روابط با والدین طبیعی خود قرابت نسبی ندارد و احکام فرزند مشروع به طور کامل بر چنین فردی مترتب نمیشود و از برخی حقوق فرزند مشروع مانند ارث، اجتهاد، قضاوت و شهادت محروم میباشد(جعفرپور، 1384، 99).
<H2>3- حق بر انتخاب همسر (والدین بالقوه) شایسته</H2> در نظام فکری اسلام جهت نیل به اهداف والای تربیت انسانها از بدو تولد به مسألهی تشکیل خانواده، به عنوان رکن اصلی، توجه ویژهای شده و بر اساس محورهای دینی و قانونی آن را نهادی مقدس و محترم شمرده و به انجام آن ترغیب و تشویق نموده و حتی در مواردی لازم دانسته است(انصاری، بیتا، 168).
با توجه به آیات و روایات مورد بررسی، دیدگاه اسلام در خصوص حقوق کودک به زمان موجودیت یافتن او محدود نمیشود بلکه از پیش از پیدایش او، زن و مرد باید تمام شرایط لازم برای تولد و تربیت صحیح طفل را در آینده فراهم آورند و این موضوع یکی از حوزههایی است که دیدگاه روشن و همهجانبهی دین مبین اسلام را نمایانگر است."