چکیده:
در این مطالعه، رویکرد تمایل به پرداخت با استفاده از الگوی مطالعات انجامشده در کشورهای توسعهیافته بهکار گرفته شده است. روش تمایل به پرداخت، ارزش عمر را برحسب مقادیری می¬سنجد که مردم برای کاهش ریسک تهدیدکننده جان خود، تمایل به پرداخت آن دارند. این مطالعه با هدف بررسی امکان بهکارگیری روش تمایل به پرداخت و طراحی پرسش¬نامه مربوط به آن در ایران انجام شده است. دو روش قابل استفاده در رویکرد تمایل به پرداخت شامل ترجیح آشکار و ترجیح بیانی می¬شود. از بین این دو روش، روش آشکار از کاربرد بیشتری برخوردار بوده و در آن با استفاده از پرسش¬نامه بهطور مستقیم یا غیرمستقیم در مورد درک ایمنی افراد سوال می¬شود. استفاده از ارزش¬گذاری مشروط یک شیوه شناخته شده برای برآورد تمایل به پرداخت بوده و در این مطالعه از پرسش¬نامه¬های «انتها باز» استفاده شده است. برای اینمنظور تعداد نمونه برابر با 400 نفر در نظر گرفته شده و دو روش مصاحبه حضوری و تماس تلفنی بهکار گرفته شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که با جمع¬بندی کل اقلام هزینه با روش سرمایه انسانی، بار اقتصادی ناشی از تلفات ترافیکی در ایران در سال 1390 بیش از 111 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. با تنزیل مقدار تمایل به پرداخت در سال 1392 (معادل 5/2 میلیارد ریال برای هر فرد) به 1390 با استفاده از نرخ تورم متوسط، مقدار این هزینه برابر با 7/ 1 میلیارد ریال برای هر فرد در سال 1390 محاسبه می¬شود. مقدار 53 درصدی اضافه هزینه براساس رویکرد تمایل به پرداخت نسبت به روش سرمایه انسانی بسیار شبیه به نتایج مطالعات بین¬المللی از جمله اداره زیرساخت، حمل¬ونقل و اقتصاد منطقه-ای در استرالیا است.
خلاصه ماشینی:
"برآورد هزینه تلفات ترافیکی در ایران براساس رویکرد ارزش گذاری مشروط 2 حمیدرضا بهنود١، محمدرضا احدی تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٠٢/٢١ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/٠٥/٠٨ چکیده در این مطالعه ، رویکرد تمایل به پرداخت با استفاده از الگوی مطالعات انجامشده در کشورهای توسعه یافته به کار گرفته شده است .
در دستورالعملی که در سال ٢٠٠٣ برای برآورد هزینه جراحات ترافیکی در کشورهای در حال توسعه تدوین شده است (وزارت توسعه بین المللی ٤، ٢٠٠٣)، با این که روش تمایل به پرداخت به عنوان یک رویکرد برتر شناخته شده ، اما توصیه شده تا در کشورهای در حال توسعه از روش سرمایه انسانی استفاده شود؛ زیرا روش تمایل به پرداخت به دلیل پیچیدگی طرح پرسش نامه های مربوط به شناسایی درک افراد از ریسک و تمایل به پرداخت آنها برای جلوگیری از یک سطح ریسک فرضی ، دشواری های زیادی خواهد داشت .
Department for International Development دستورالعمل ، توصیه شده است ، تحقیقات برای امکان استفاده از روش تمایل به پرداخت در کشورهای در حال توسعه انجام شود، ضمن آن که این روش می تواند هزینه های «درد، رنج و غم » را به ویژه در خانواده های فقیر در نظر بگیرد.
با مقایسه این مقدار هزینه با نتایج مربوط به برآورد هزینه جراحات ترافیکی که برای سال ١٣٩٠ و با استفاده از رویکرد سرمایه انسانی انجام شده است ، ملاحظه می شود که رقم تمایل به پرداخت در مطالعه حاضر کمی بیش از خروجی از دست رفته مربوط به هر فرد کشته شده بوده و اختلاف کمی با این خروجی از دست رفته برای سنین بین ١١ تا ٢٩ سال دارد."