چکیده:
زمینه و هدف: با توجه به نقش فرهنگ در اثربخشی سازمانی، شناخت و طراحی الگوی فرهنگ سازمانی مهم جلوه می¬کند. با توجه به وجود انتقاداتی نسبت به روش¬شناسی برخی از پژوهش¬های صورت گرفته در زمینه طراحی الگوی فرهنگ سازمانی، این پژوهش با هدف ارائه یک چاچوب منسجم کیفی - کمی به منظور طراحی الگوی فرهنگ سازمانی صورت گرفت. روششناسی: روش پژوهش، آمیخته و جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از خبرگان یک موسسه تحقیقاتی فعال در حوزه دفاعی و در بخش کمی شامل 605 نفر از کارکنان این موسسه بود. روش نمونه¬گیری در بخش کیفی هدفمند قضاوتی و گلوله برفی و در بخش کمی طبقهای تصادفی بود. جهت جمع¬آوری داده¬ها از مصاحبه¬های نیمه¬ساختاریافته و پرسشنامه دلفی فازی(بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. به منظور تحلیل مصاحبه¬ها از روش تحلیل تم و جهت اعتبار سنجی کیفی الگوی فرهنگ سازمانی از تکنیک دلفی فازی و به منظور اعتبارسنجی کمی از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافتهها و نتیجهگیری: در نتیجه تحلیل تم، پنج بعد شامل فرهنگ رابطه¬مدار؛ فرهنگ دانش¬محور؛ فرهنگ بازارمحور؛ فرهنگ بوروکراتیک و فرهنگ ارزش¬محور؛ به همراه 14 مولفه و 42 شاخص شناسایی گردید. در مرحله بعد برای رسیدن به اجماع در زمینه مولفه¬ها و شاخص¬های شناسایی شده و اعتبارسنجی کیفی الگو، از تکنیک دلفی فازی و به منطور اعتبارسنجی کمی الگوی فرهنگ سازمانی نیز از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. وضعیت موجود فرهنگ سازمانی نیز با استفاده از آزمون تی سنجیده شد.
خلاصه ماشینی:
"Partial Least Square جدول ٨ : شاخص های روایی، پایایی و برازش مدل متغیرهای پنهان میانگین واریانس استخراج شده (AVE) پایایی ترکیبی (CR) ضریب تعیین (R2) آلفای کرونباخ GOF اخلاق مداری 0/617 0/701 0/784 0/689 ارزش محور 0/628 0/865 0/692 0/837 ارزشیابی و کنترل 0/679 0/809 0/639 0/643 بازارمحور 0/733 0/891 0/438 0/854 بوروکراتیک 0/726 0/888 0/660 0/876 تعهد 0/508 0/755 0/411 0/701 تقید مذهبی و مکتبی 0/643 0/844 0/604 0/724 تمرکز 0/740 0/895 0/758 0/824 توسعه منابع انسانی 0/609 0/820 0/692 0/673 جمع گرایی 0/612 0/825 0/745 0/680 0/662 حفظ کرامت انسانی 0/671 0/859 0/660 0/749 داناییمحوری 0/649 0/872 0/761 0/778 دانش محور 0/799 0/888 0/603 0/846 رابطه مدار 0/575 0/800 0/668 0/718 رقابت پذیری 0/765 0/867 0/684 0/683 رهبری 0/519 0/764 0/622 0/655 فرهنگ سازمانی 0/613 0/887 0/000 0/933 قانون مداری 0/645 0/879 0/780 0/817 مأموریت گرایی 0/682 0/865 0/769 0/767 نوآوری و خلاقیت 0/621 0/868 0/838 0/797 در شکل شماره ٢ مقادیر R٢ و ضرایب استاندارد بارهای عاملی قابل مشاهده است : / شکل ٢: مقادیر R٢ و ضرایب استاندارد بارهای عاملی بررسی وضعیت موجود فرهنگ سازمانی موسسه تحقیقاتی مورد مطالعه نتایج جدول شماره ٩ نشان میدهد که بـا توجـه بـه مقـادیر آزمـون تـی و سـطوح معناداری (که در تمامی موارد کمتر از ٠/٠١ میباشد) با سطح اطمینـان ٩٩ درصـد میتوان ادعا نمود که در تمامی مولفه ها و ابعاد فرهنگ سازمانی موسسـه تحقیقـاتی مورد مطالعه ، میانگین های نمونه مورد بررسی دارای تفاوت معنادار با میانگین فرضی جامعه (مقدار مرجع ٣) میباشد."