چکیده:
« شرق شناسی» ، «پست مدرنیسم» و«جهانی شدن» موضوعات مهمی هستند که هر یک به تنهایی تاملات و مطالعات جدی عده ای از اندیشمندان معاصر را در حوزه های مختلف علوم انسانی به دنبال داشته اند . «برایان ترنر» از جمله متفکرانی است که این مباحث را در کتابی تحت همین عنوان بررسی و تلاش کرده است که ارتباط آن ها را با یکدیگر روشن سازد. وی در این سلسله مباحث نشان میدهد که جهانی شدن و پست مدرنیسم نه تنها مفهوم «جامعه» را بغرنج کرده و لذا مشروعیت اندیشه و انسجام خود «جامعه شناسی» را به چالش کشانده، بلکه همهی حوزه ها از جمله شرق شناسی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. وی هم چنین با تاکید بر این که، تهدید اصلی برای ایمان مذهبی در یک جامعه پست مدرن کالایی شدن زندگی روزمره است، روشنفکران را ترغیب میکند تا با نظر به تغییرات به وجود آمده در ماهیت جهانی مصرف گرایی، در آن دسته از روشهای سنتی که بحث شرق شناسی در آن ها صورت بندی شده است، باز اندیشی کنند. مقاله حاضر بر آن است که با ارائه شرحی محتوایی از کتاب ترنر، تحلیلی نقادانه از آراء وی، ارائه دهد
خلاصه ماشینی:
وی در این سلسله مباحث نشان می دهد که جهانی شدن و پست مدرنیسم نه تنهـا مفهوم «جامعه » را بغرنج کرده و لذا مشروعیت اندیشه و انسجام خود «جامعه شناسـی » را به چالش کشانده ، بلکه همه ی حوزه ها از جمله شرق شناسی را نیز تحت تاثیر قـرار داده است .
وی هم چنین با تاکید بر این که ، تهدید اصلی برای ایمان مـذهبی در یـک جامعـه پست مدرن کالایی شدن زندگی روزمره است ، روشنفکران را ترغیب می کند تا با نظر بـه تغییرات به وجود آمده در ماهیت جهانی مصرف گرایی ، در آن دسته از روش های سـنتی که بحث شرق شناسی در آن ها صورت بندی شده است ، باز اندیشی کنند.
مقاله حاضر بر آن است که ضمن معرفی مهم ترین آموزه های ترنر در کتـاب حاضـر پاره ای از آراء وی را نقد و بررسی می کند تا از این طریق بـه روشـنی معلـوم گـردد کـه جهانی شدن و پست مدرنیسم چه تاثیراتی بر جریان شرق شناسی و نیز بر سایر حوزه های مطالعاتی به جای گذاشته است .
در فصل اول تحت عنوان « شـرق شناسـی ، پسـت مدرنیسم و دین » ، ترنر ضمن اشاره به این که در عصـر مـدرن مسـئله تنـوع اجتمـاعی و فرهنگی ، موضوعی کلاسیک در علوم انسانی و اجتماعی بوده است ، بحث شرق شناسـی را با نگاهی به اندیشه های « ادوارد سعید» آغاز مـی کنـد.