چکیده:
هوش موفق مجموعه یکپارچه ایی از توانایی های مورد نیاز برای موفقیت در زندگی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه هوش موفق در آموزش انجام گرفت. جامعه آماری همه معلمان دوره دوم متوسطه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 بودند (N= 20644). حجم نمونه این پژوهش 404 دبیر (278 زن 126 مرد) بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی از بین دبیرستان های دوره دوم متوسطه دولتی شهر تهران انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه هوش موفق در آموزش و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو را تکمیل کردند. تحلیل اعتبار، همبستگی سوال- نمره کل، و تحلیل عاملی اکتشافی اجرا شد. تحلیل عامل اکتشافی با روش مولفه های اصلی، چهار عامل (توانایی حفظ کردن، توانایی تکرار و بازگویی، توانایی تحلیلی- خلاق و توانایی عملی) را برای پرسشنامه هوش موفق در آموزش تایید کرد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار بود و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 67/. (تکرار و بازگویی) تا 89/. (تحلیلی- خلاق) بود. روایی بیرونی بین ابعاد پرسشنامه هوش موفق در آموزش و پرسشنامه شخصیت نئو مورد ارزیابی قرار گرفت. بین توانایی تحلیلی- خلاق با عامل روان آزرده گرایی رابطه منفی و معنادار، بین برونگرایی با توانایی تحلیلی- خلاق و عملی، توانایی تحلیلی- خلاق با گشودگی به تجربه و سازگاری و باوجدان بودن، توانایی عملی با سازگاری و توانایی حفظ کردن و توانایی تکرار و بازگویی با سازگاری و با وجدان بودن رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد. با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای مطالعه آموزش مبتنی بر هوش موفق در دبیران می باشد.
Successful intelligence integrated set of abilities required for success in life. The present study was conducted To evaluate the validity and reliability of teaching for successful intelligence questionnaire. The Statistical Society were all public high schools teachers in Tehran in the 93-94 school year.The sample size in this research was included 404 (278 women، 126 men) teachers that were selected with Cluster random sampling of Tehran public high schools. All they completed the teaching for succeessful Intelligence Questionnaire and NEO personality questionnaire.
Exploratory factor analysis، correlation item-total score، and Exploratory factor analysis was conducted.Exploratory factor analysis with principle component method، confirmed four factors (ability to memorize، repeat and restate ability، analytical - creative ability and practical abilitiy) for questionnaire teaching for successful intelligence. . The results showed an acceptable internal consistency and Cronbach's alpha coefficients subscales is respectively between 0/67 (repeat and restate ability) to 0/89 (analytical - creative ability).
External validity between dimensions of teaching for successful intelligence questionnaire and Neo personality questionnaire were evaluated. Between analytical - creative abilities with Neuroticism is negative relationship And significant، Was found Between extraversion and creative - analytical and practical abilities، between Analytical - creative abilities with openness to experience، agreeableness and conscientiousness، between Practical ability with agreeableness and between memorize ability and to repeat and restate ability with Agreeableness and conscientiousness positive relationship And significant. According to the desirable psychometric properties This questionnaire is a useful tool for the study of the teaching for succeessful Intelligence in teachers.
خلاصه ماشینی:
تحلیل عامل اکتشافی با روش مؤلفه های اصلی، چهار عامل (توانایی حفظ کردن ، توانایی تکرار و بازگویی، توانایی تحلیلی- خلاق و توانایی عملی) را برای پرسشنامه هوش موفق در آموزش تأیید کرد.
مؤلفه های هوش موفق شامل این موارد است : ١) توانایی دستیابی به هدف های شخصی در زندگی با توجه به زمینۀ اجتماعی- فرهنگی فرد؛ ٢) به وسیلۀ سرمایه گذاری روی نقاط قوت و اصلاح یا جبران نقاط ضعف ؛ ٣) به منظور سازگار شدن ، شکل دادن یا انتخاب محیط ؛ ٤) از طریق ترکیبی از تواناییهای تحلیلی، خلاق و عملی (استرنبرگ ، ٢٠٠٥).
نتایج به دست آمده نشان داد که این پرسشنامه دارای چهار خرده مقیاس تواناییهای تکرار و حفظ کردن ، تواناییهای تحلیلی، تواناییهای خلاق و تواناییهای عملی است .
Teaching for successful intelligence questionnaire از سبک های آموزش سنتی با سازگاری و وجدان گرایی کمتری همراه است (امیری، انصاری، میدانی و فیروزی، ١٣٩٣).
پالوس و ماریکوتویو (٢٠١٣) نشان دادند دبیرانی که روی توسعه تواناییهای عملی دانش آموزان تمرکز میکنند، در به اجرا درآوردن و عملیاتی کردن موضوعات نیز متمرکز هستند و توجه بیشتر خود را معطوف به دیدن همه جنبه های یک موضوع میکنند یافته های این مطالعه همسانی درونی پرسشنامه هوش موفق در آموزش را مورد تأیید قرار داد.
در این مطالعه یافته های روایی پرسشنامه هوش موفق در آموزش نشان داد که بین توانایی تحلیلی- خلاق با عامل شخصیتی روان آزرده گرایی رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد که همسو با پژوهش سلطان قرائی و علائی (١٣٩٠) و مکسینگا، ماریکوتویو و پالوس (٢٠١٠) است .