چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین مولفه های شایستگی کانونی اثر بخش بر کیفیت برنامه ی آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته ی علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیمی باشد. مطالعه به بررسی، تحلیل عاملی مولفه های شایستگی کانونی در برنامه آموزشی می پردازد، چار چوب مفهومی تحقیق شامل چهار بعد : 1- بعد تفکر 2- بعدتعامل 3- بعد شخصیت 4- بعد اقدامات، می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل 38 استاد و 267 دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد می باشند ، داده های تحقیق از طریق دو پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از میانگین ، واریانس ، آزمون کایزر–مایر- اولکن (KMO) و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند، نتایج مطالعه بر اساس هفت شایستگی کانونی در نظر گرفته ، و مورد بحث قرار گرفت که شامل، شایستگی فردی، شایستگی ارتباطی و سازمانی، شایستگی پژوهشی وفناوری، شایستگی دستیابی، انتخاب و حفظ شغل، شایستگی روانشناختی، آینده نگری، تحلیل، حل مسئله و تصمیم گیری، شایستگی رهبری و مدیریتی و شایستگی تفکر استراتژیک و مفهومی، می باشد.
The study consists to evaluate the quality of the curriculum on the basis of Core competencie . The.Thecouceptual framework of this research consists of four dimensions: 1.The dimension of thought 2.dimension of interaction 3.dimension of personality 4. dimensionofmeasures. The(statistical) subjects include 38 university lecturers an 267 MA students studying at the last semester. The research data were collected using two questionairs ، and were analyzed using variance mean،KMO test and factorial analysis . The research results were considered and discussed on the basis of sevsn Core competencies: 1. Personal competency 2. Interpersonal and organization competency 3.research and technology competency 4 . The competency of access to ، selection of ، and keeping a job 5. Psychological، futuristic ، analytic، problem-solving ، and decision-making competency. 6. Leadership and management competency 7.Strategic and conceptual thinking competency
خلاصه ماشینی:
بدین جهت این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سؤال پژوهشی است : مؤلفه های شایستگی کانونی اثربخش بر کیفیت برنامه آموزشی رشته علوم تربیتی کدم اند؟ پراهالد و هامیل ٤ (١٩٩٠)، این گونه بیان میکنند که شایستگی مجموعه ای از تواناییها، تعهدات ، دانش و مهارت هایی است که فرد (یا سازمان ) را قادر ساخته است تا در انجام یک شغل یا یک موقعیت خاص کارکرد مؤثری از خود نشان دهد.
America library association کانونیای را که برای توسعه روند علوم کتابخانه ای مطرح می کنند عبارت است از: ١- مسئولیت ٢- سازگاری ٣- مهارت های ارتباطی ٤- تمرکز بر کیفیت و مشتری ٥- انحصاری بودن ٦- دانش شغلی یا تکنولوژی محور ٧- تمرکز تیمی ٨- رهبری ٩- حل مسئله یا تصمیم گیری.
McKenna, Connolly & Hodgins 3.
در این پژوهش بیشترین میزان اشتراک با شایستگی های کانونی، چهار گویه : تمایل به همکاری با سیاست های شرکت /سازمان ، انعطاف پذیری و خلاقیت ، مهارت چگونگی دستیابی به اسناد مختلف برای کشف حقایق و واقعیت ها، شناسایی یک نظام خود ارزشی و چگونگی تأثیر آن بر زندگی، با ضریب ٠/٨٦ است ، یعنی در گویه ها ٨٦ درصد واریانس به وسیله عوامل استخراج شده تبیین میشود.
عامل پنجم به مهارت های آینده نگری، مسئولیت پذیری، مذاکره و احساسات مشترک میپردازد؛ بنابراین این عامل به شایستگی روان شناختی، آینده نگری، حل مسئله و تصمیم گیری اشاره دارد که با ١١ گویه و درمجموع ٧/٨٧ درصد از سهم واریانس تبیین شده را به خود اختصاص داده است .
Core comretencies in information management education.