چکیده:
کنکور سراسری بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان سرنوشت سازترین آزمون در ایران است و ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان از قبیل جنسیت، منطقه (پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و استان(زبان) می توانند بر عملکرد داوطلبان ورود به دانشگاه در پاسخ به سؤالهای آزمون مؤثر باشند. اگر پاسخ به سؤالهای آزمون با کنترل توانایی آزمودنی ها تابعی از ویژگیهای جمعیت شناختی باشند، سؤالهای آزمون نسبت به آنها کنش افتراقی (DIF) دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی کنش افتراقی سؤالهای آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان است. نمونه تحقیق شامل همه آزمودنی های یک دفترچه آزمون و برخی دروس امتحانی تخصصی گروه های آزمایشی کنکور سراسری از سال 87 تا 90 بود. به منظور تحلیل DIF از رویکرد تحلیل رگرسیون لوجستیک دو وجهی استفاده شد. پس از اطمینان از تک بعدی بودن آزمون های مورد مطالعه از طریق رویکرد NOHARM، یافته های تحلیل DIF حاکی از این بود که به ترتیب بیشترین تعداد کنش افتراقی آشکار شده در سؤالهای آزمون، مربوط به متغیرهای جنسیت، سهمیه مناطق (پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و استان(زبان) هستند، اما مقادیر اندازه های اثر بسیار کوچک و ناچیز بودند. با این وجود، بر اساس یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که کمیته های موضوعی تشکیل شده و بر اساس قضاوت نهایی آنها، سؤالهای سودار آزمون مشخص شوند و در طراحی سؤال در آزمون های آینده مد نظر قرار گیرند.
According to many experts، entrance examination is the most important test in Iran and demographic characteristics such as gender، region (socio-economic status) and province (language) can affect the performance of participants’ responses to the test items. Controlling for the ability of examinees، if the answers to the test items are the function of demographic characteristics، the test items have Differential Item Functioning (DIF) toward them. The purpose of this investigation is to study Differential Item Functioning of the test items of Entrance Examinations of National Organization of Educational Testing across the demographic characteristics. The research sample consisted of all examinees of a test booklet which included some special exams of the experimental groups of Konkur from 2008 to 2011. Binary logisitic regression was used in order to analyzing DIF. After assuring unidimensionality through NOHARM approach، DIF analysis results indicated that the most number of detected DIF items were related to gender، region (socio-economic status) and province (language) variables respectively، but effect sizes were very small and negligible. Nevertheless، based on current research results، it is recommended that subject matter committees are formed to detect biased items based on final decisions of the committees and will be considered in designing test items in future.
خلاصه ماشینی:
کنش افتراقی سؤال در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور برحسب ویژگیهای جمعیت شناختی 1 داوطلبان کنکور سراسری مسعود گرامی پور٢، احمد رضایی ٣، اعظم رمضان صدر٤، لیلا نوروزی چکیده کنکور سراسری بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان سرنوشت سازترین آزمون در ایران است و ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان از قبیل جنسیت ، منطقه (پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و استان (زبان ) می توانند بر عملکرد داوطلبان ورود به دانشگاه در پاسخ به سؤال های آزمون مؤثر باشند.
Differential Item Functioning گواهی علیه عادلانه بودن آزمون است ، اگر پاسخ به سؤال های آزمون با کنترل توانایی آزمودنی ها تابعی از ویژگیهای گروهی که آزمودنی ها به آن تعلق دارند، مانند (جنسیت ، پایگاه اجتماعی و اقتصادی و زبان و...
بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه کنش افتراقی سؤال در آزمون های کنکور سراسری سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان است .
Programme for International Student Assessment ازاین رو، در پژوهش حاضر سعی بر آن است که اعتبار آزمون سراسری کارشناسی از منظر کنش افتراقی سؤال های آزمون (DIF) در برخی دروس تخصصی گروه های آزمایشی کنکور سراسری، موردبررسی و تحلیل قرار گیرد.
بنابراین اهدافی که این پژوهش دنبال می کند، شامل مطالعه کنش افتراقی سؤال های آزمون بر اساس برخی ویژگیهای جمعیت شناختی شامل جنسیت ، منطقه و استان در برخی دروس تخصصی رشته های مختلف کنکور سراسری و مقایسه DIF در گروه های آزمایشی داوطلبان کنکور سراسری و مطالعه اندازه اثر آن ها از سال ١٣٨٧ تا ١٣٩٠ است .