چکیده:
این مقاله در پی آن است تا با بررسی مزایای تفویض اختیار در سازمان، به مدیران سازمان این امکان را بدهد تا فارغ از مسائل جزئی، فرصتی برای پرداختن به مسائل عمده بیابند.
خلاصه ماشینی:
"تفویض اختیار در سازمان،مزایا،معایب،موانع و محدودیتها رجبعلی فروغینسب،احمدرضا کریمیان چکیده تفویض اختیار امری است که طی آن مدیر یا سرپرست، بخشی از اختیار مشروع خود را بدون انتقال مسئولیت نهایی خویش به فرودست واگذار میکند و به این ترتیب ضمن بهرهگیری از استعدادها و خلاقیتهای زیردستان در انجام امور مرتبط،مدیر فرصت مییابد وظایف اصلی خویش یعنی پرداختن به آینده سازمان و پرورش مدیران آینده، توسعه و پیشرفت سازمان و رسیدن به اهداف را با دقت بیشتر دنبال کند تفویض اختیار اصول و پیش فرضهایی داد که باید مورد توجه قرار گیرد.
در خصوص اندیشه تفویض اختیار«دراکر»معتقد است که یک مدیر کارآمد باید امور را به گونهای سازمان دهد که خودش فقط به موضوعات عمده بپردازد و بتواند نتایج درخشانی به وجود آورد.
داکر در این خصوص میگوید:«یک مدیر خوب باید نخست کارهایی را انجام دهد که دردرجه اول اهمیت قرار دارد و بهتر آن است به کارهایی که در درجات اولویت پایینتر قرار دارند اصلا نپردازد و این امر را به دیگران واگذار کند».
در خصوص اندیشه تفویض اختیار«دراکر» معتقد است که یک مدیر کارآمد باید امور را به گونهای سازمان دهد که خودش فقط به موضوعات عمده بپردازد و بتواند نتایج درخشانی به وجود آورد.
3. کارمند ممکن است به توانایی خودش در انجام وظیفه اعتماد نداشته باشد و برای این که ناتوانی خود را پنهان کند،از قبول اختیار خودداری میورزد."