چکیده:
فرضیه کلی مقاله این است که خوانش فرهنگی فوکو در خصوص انقلاب اسلامی، ریشه در دستگاه نظری او دارد. جنبش انقلابی مردم ایران، در بعد نظری توجه متفکران، فیلسوفان، جامعهشناسان و... را به خود معطوف نموده و تئوریها و پارادایمهای زیادی بواسطه حرکت مردمی ایران، تعدیل شدند. در میان تئوریهای مزبور، خوانش فرهنگی میشل فوکو به حاشیهرانی تبیین اقتصادی و برجستهسازی تبیین فرهنگی میپردازد. برساخت فرهنگی فوکو درخصوص انقلاب اسلامی، ریشه در نظریه گفتمان قدرت و مدرنیته وی دارد. از منظر فوکو، در انقلاب ایران صفآرایی و رویارویی چهره سختافزاری قدرت در مقابل چهره نرمافزاری قدرت وجود دارد و اولین انقلاب پستمدرن در قرن بیستم و یکی از مخالفخوانیهای عظیم در این قرن محسوب میشود. نو بودن و منحصر بفرد بودن حرکت انقلابی مردم ایران، فوکو را بهشدت مجذوب و شیفته خود نموده است. این مقاله، از طریق روش اسنادی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی و پس از واکاوی نظری، ابعاد و زوایای گوناگون تحلیل فوکو از انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار میدهد.
Main hypothesis of the paper follows as: Foucault`s cultural reading of Islamic revolution lies in his theoretical system. Iranian revolutionary movement attracted the attention of scholars, philosophers, sociologists and, in this way, many theories and paradigms were balanced by the public movement of Iranian. Foucault`s theory is one weakening the
economic explanation and strengthening cultural one. His cultural understanding of Islamic revolution is rooted in his theory of power and modernity. As is understood by Foucault, there may be found a confrontation between hard aspect and soft aspect of power in Islamic revolution as the first postmodern revolution in 21th century and one of those not being reasonably justifiable cases. Two states of zattracted his attention seriously: its newness and uniqueness. This paper, relying on its special method of qualified content analysis and theoretical survey, has studied various aspects and modes of Foucault`s analysis in the field.