چکیده:
پی ریزی، حفظ و ارتقاء سطح اعتماد در روابط کاری و تجاری امروز، سنگ بنای موفقیت سازمانها و شرکتها در قرن بیست و یکم به حساب می آید. مدیریت بر مبنای اعتماد، راهکاری را بدست می دهد که می توان با کمک آن جایگاه شایسته ای را در بازار رقابتی امروزی برای جلب، جذب و نگهداری مشتری بدست آورد.
خلاصه ماشینی:
"بیاعتمادی و زمینههای پیدایش آن امروزه کسانی که در خصوص اعتماد در سازمانها تحقیق میکنند، تمام تلاش خود را صرف شناسایی کاراییهای باید به خاطر داشت که اعتماد هزینهای دارد که در صورت عدم استفاده درست،بجا و مناسب از این تکنیک رفتاری،باید آن هزینه را پرداخت.
از جمله نکات دیگری که باید در خصوص اعتماد به آنها توجه کرد این است که اعتماد کمک میکند تا طرفین در روابط خود پتانسیلهایشان را بهتر بشناسند.
با توجه به آنچه که در خصوص اهمیت و جایگاه اعتماد گفته شد، میتوان به راحتی فهمید که اعتماد درست و منطقی در روابط بین افراد و سازمانها،شرط لازم برای کسب موفقیت به شمار میرود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره 1 هزینه/منفعت(بهای)اعتماد نکتهای که در اینجا یادآوری آن ضروری به نظر میرسد اینست که یکی از مهمترین زمینههای پیدایش بیاعتمادی،وجود شواهد منفی در رفتار گذشته شخص یا سازمانی است که باید طرف اعتماد قرار گیرد.
بدین معنی که اگر ما توانستیم به خواستههای منطقی و معقول (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل شماره 2-مدل راهنمای تعیین سطح اعتماد طرف مقابل بهتر از سایر رقبا پاسخ دهیم،میتوانیم مطمئن باشیم که او باز هم به سراغ ما خواهد آمد و روابط کاری از این قبیل را با ما توسعه خواهد بخشید.
در غیر این صورت اگر نتوانیم به انتظارات معقول و منطقی وی پاسخ شایسته و مناسب بدهیم و شرایط طوری باشد که او ما را در مقایسه با سایر رقبا در سطحی پایینتر ارزیابی نمود،نه تنها امکان تداوم روابط تجاری را او از دست دادهایم،بلکه وی به عنوان یک عامل تبلیغ منفی عمل خواهد نمود."