چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزش بازداری پاسخ ، توجه پایدار و به روز رسانی و بررسی تأثیر آن بر نشانههای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی کودکان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در سال تحصیلی 95- 96 مدارس منطقه 1 ، منطقه 4 و کلینیک روان شناسی منطقه3 تهران بود. بعد از انتخاب 30 آزمودنی واجد شرایط به عنوان نمونه پژوهش، به شیوه تصادفی 15 کودک در گروه آزمایش و 15 کودک در گروه گواه قرار گرفتند. به منظور بررسی نشانه های اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی کودکان از پرسش نامه تشخیصی اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی و برای ارزیابی کارکرد های اجرایی کودکان از آزمون های ان بک ، (CPT) ، آزمون برو- نرو استفاده شد. این برنامه توسط پژوهشگران طراحی شد و کودکان گروه آزمایشی در این برنامه16 جلسه ایی شرکت کردند و کودکان گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تی نشان داد که بین میانگین نمره های گروه آزمایشی و گواه در نشانه های اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که برنامه آموزشی بازداری پاسخ، توجه پایدار و به روز رسانی باعث کاهش معنی دار نشانه های اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در کودکان گروه آزمایشی شده است.
خلاصه ماشینی:
تدوین برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی (بازداریپاسخ، بهروزرسانی، توجهپایدار) و ارزیابی میزان اثربخشی آن بر کاهش نشانههای کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی سید سمیرا مدنی، حمید علیزاده، نورعلی فرخی، الهام حکیمی راد تاریخ دریافت: 17/01/96 تاریخ پذیرش: 20/04/96 چکیده پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزش بازداری پاسخ، توجه پایدار و بهروزرسانی و بررسی تأثیر آن بر نشانههای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی کودکان انجام شد.
بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که برنامه آموزشی بازداری پاسخ، توجه پایدار و بهروزرسانی باعث کاهش معنیدار نشانههای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی در کودکان گروه آزمایش شده است.
یک مصاحبهی بالینی با هر یک از آنان انجام شد تا بدین ترتیب هم ارتباط و همدلی لازم که شرط مهم اجرای آزمون است برقرار گردد و هم با استفاده از معیار تشخیصی اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بر اساس نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی شدت نشانهها اندازهگیری و تشخیص لازم توسط روانپزشک داده شد، پس از بیان توضیحات لازم از والدین و کودکان شرکتکننده در پژوهش خواسته شد، که پرسشنامههای پیشآزمون این تحقیق را کامل کنند.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تدوین برنامه آموزش کارکردهای اجرایی و ارزیابی میزان اثربخشی آن بر کاهش نشانههای کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی انجام شد.
با توجه به این نتایج میتوان گفت که برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی منجر به کاهش نشانههای کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی شده است و این تأثیر در پیگیری یک ماهه نیز ادامه داشته است.
Cognitive function of children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder and learning difficulties: A developmental perspective.