چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه تابآوری و شادکامی والدین با مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال 94- 1393 به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعه آماری تعداد 120 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه تابآوری، شادکامی و فرم والدین فهرست رفتاری کودک استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد بین تابآوری والدین با مشکلات عاطفی، اضطرابی، بیشفعالی و رفتار مقابلهای دانشآموزان رابطه منفی معناداری وجود داشت. همچنین شادکامی والدین با مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، بیشفعالی، رفتار مقابلهای و مشکلات سلوک دانشآموزان رابطه منفی معنادار داشت. تابآوری والدین پیشبینی کننده مشکلات بیشفعالی دانشآموزان و شادکامی والدین پیشبینی کننده مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، رفتار مقابلهای و سلوک دانشآموزان بود. همچنین بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر ابعاد مشکلات رفتاری تفاوتی وجود نداشت. بنابراین، نتایج نشاندهنده اهمیت تأثیر ویژگیهای والدین بر مشکلات رفتاری دانشآموزان دختر و پسر بود.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش تابآوری و شادکامی والدین بهعنوان متغیر پیشبین و مشکلات رفتاری دانشآموزان شامل مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، بیشفعالی، رفتار مقابلهای و سلوک بهعنوان متغیر ملاک بودند.
نتایج رگرسیون چندگانه همزمان برای پیشبینی مشکلات رفتاری دانشآموزان از طریق تابآوری و شادکامی والدین به تصویر صفحه مراجعه شودبر اساس جدول 5 در هر شش مشکل عاطفی (124/1 =f، 29/0P =)، اضطرابی (344/0=f، 55/0P =)، جسمانی (449/1- =f، 23/0P =)، بیش فعالی (228/2=f، 13/0P=)، رفتار مقابلهای (048/0=f، 827/0P =) و سلوک (519/2=f، 11/0P =) تفاوت معنیداری بین دانشآموزان دختر و پسر وجود ندارد.
نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری در ارتباط با عامل جنسیت و ابعاد مشکلات رفتاری دانشآموزان به تصویر صفحه مراجعه شودبحث و نتیجهگیری بر اساس اولین یافته این پژوهش بین تابآوری والدین با مشکلات روانشناختی دانشآموزان، یعنی مشکلات عاطفی، اضطرابی، بیشفعالی، رفتار مقابلهای و سلوک رابطه منفی معناداری وجود داشت.
اما در تبیین رابطه منفی بین تابآوری والدین و مشکلات رفتاری کودک باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس پژوهشهای انجام شده از جمله ویژگیهای افراد تابآور برخورداری از سلامت روانی، (لی، سودم و زامورسکی، 2013)، مهارت حل مسئله، انعطافپذیری، حس امید، همدلی، خوشبینی و احساس تعلق (شکیب، 1387) و عدم برخورداری از افسردگی، اضطراب و وسواس (همدال، وگل، سلم، هاگن و استیلس، 2011) است.
در یافته چهارم پژوهش نیز نقش پیشبینیکنندهی شادکامی والدین در مشکلات رفتاری کودکان برای مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، رفتار مقابلهای و سلوک تأیید شده است.
همچنین در این پژوهش رابطه بین جنسیت با مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، بیشفعالی، رفتار مقابلهای و سلوک نیز بررسی شد.
European child & adolescent psychiatry, 9(2), 122-128.
European child & adolescent psychiatry, 9(2), 122-128.