چکیده:
در این مقاله نتایج مربوط به شناسایی لایه تدارکاتی و رنگدانههای بهکاررفته در نقاشیهای دیواری باغ و عمارت تاریخی رحیمآباد بیرجند ارائه شده است. بیرجند از مهمترین شهرهای راهبردی حکومتی در دوره ی قاجار و یکی از لنگرگاههای مهم شعبهای از جاده تاریخی ابریشم است که هند را به اروپا ارتباط می داده است، به همین دلیل آثار زیادی از این دوره بهخصوص باغ های تاریخی در بیرجند بهجای مانده است که یکی از آن ها باغ و عمارت تاریخی رحیمآباد است. تزیینات معماری کوشک باغ رحیمآباد آینهکاری، گچبری و نقاشی دیواری است. با توجه به تنوع تزئینات معماری و تعدد دورههای ساختوساز در عمارت رحیمآباد شناخت رنگدانههای بهکاررفته در دیوارنگارههای این اثر تاریخی تاثیر مهمی در شناخت و دوره بندی (کرونولوژی) آن دارد. در این مقاله از روشهای دستگاهی مثل SEM-EDX ،FTIR ،PLM ،XRD و XRF پرتابل برای شناسایی عنصری و ترکیبی مواد تشکیلدهنده رنگها و بستر نقاشیها استفاده شده است. درواقع، تجزیه و تحلیل فیزیکی و شیمیایی، اطلاعات مفیدی از طیف رنگدانههای موجود در یک منطقه و شناخت تکنیک های آماده سازی رنگ و کاربرد آن ارائه می دهد. طبق نتایج بهدستآمده، برای لایه بستر از مخلوط کلسیم سولفات (گچ) و کلسیم کربنات (گلسفید)، برای رنگ قرمز از قرمز سرب یا سرنج، برای رنگ سبز از مخلوط مالاکیت و آبی پروس، برای رنگ آبی از لاجورد به همراه ترکیبات آهن و مس و برای رنگ طلایی از مخلوط دو فلز مس و روی استفاده شده است. روغن بهعنوان لایه ی بوم کننده در زیر لایه رنگ استفاده شده است. وجود روغن علاوه بر لایه تدارکاتی در نقاشیها نیز وجود دارد که نشان دهنده استفاده از آن بهعنوان بست رنگ یا ورنی در این نقاشی است. مواد مورد استفاده در این نقاشی از مواد متداول در دوره قاجار هستند و مواد شناسایی شده هیچ مغایرتی با دوره تاریخی اثر ندارند. یکی از نکات قابل توجه در مواد بکار رفته در این نقاشی کاربرد مخلوط رنگدانهها برای ایجاد رنگهایی با تونالیتههای متفاوت است. نکته دیگر استفاده از رنگدانههای وارداتی چون آبی پروس در کنار سایر رنگدانههای سنتی آن دوران است. همچنین بررسی میکروسکوپی رنگ طلایی نشاندهندهی وجود کالکوپیریت در آن است. وجود این ترکیب به دلیل خوردگی فلز مس در رنگ طلایی است و معمولا در رنگهای طلایی حاصل از آلیاژ دو فلز مس و روی با ایجاد رنگ سبز در سطح رنگ طلایی نمایان می شود.
This paper presents the results of the identification of the binder and pigments used in the mural paintings in Rahim Abad Historic Garden and Mansion in Birjand. Birjand was one of the most im-portant governmental strategic cities in Qajar era (1789–1925 A.D.), and an important branch area of ancient Silk Road, which connected India to Europe. Many monuments, especially historical gardens have been remained in Birjand. Rahim Abad Historic Garden and Mansion is one of this gardens, which in the period of Amir Ismail Khan Shaukat Molk, was the location of Qaenat ruler to consider politics, businesses and accommodating foreign guests. The most important part in the Architectural decoration of Rahim Abad Historic Garden and Mansion is mirror-encrusted decorations, stucco and wall paintings. Due to diversity in building decorations and multiplicity of constructing periods in Rahim Abad Historic Garden and Mansion, identification of pigments and materials used in wall paintings is of a great evidential assistance in extracting chronological information. Wall painting is one of the Iran arts that based on the signs of old paint can be pursued to pre-history. One of the most important issues in the study of historical paintings, especially wall painting, is the identification of the nature of paintings used to decorate the walls. Pigments identification is also important not only from the perspective of archeology, but also in terms of the history of art and knowledge of degradation processes and the development of monument conservation strategies is also important. Scanning electron microscopy in combination with energy dispersive X-ray microanalysis (SEM-EDX), Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR), Polarized light microscopy (PLM), X-ray diffraction (XRD) and handheld X-Ray Florescence spectroscopy (micro-XRF) were used for the characterization of the compound and structure of the paint layers of samples taken from mural paintings. In fact, chemical and physical analysis, provides useful information from spectrum of pigments in a region and recognizing color preparation techniques and its application. Also before proceeding restoration, the accurate information from the chemical composition of materials used in object is required. According to the obtained results, mixture of gypsum and calcite as a substrate layer, red lead (Pb3O4), mixture of malachite (CuCO3.Cu(OH)2) and Prussian blue (Fe4(Fe[CN]6)3), ultramarine (Na8-10Al6Si6O24S2-4), and mixture of two metals, copper and zinc, as the pigments were used. Also, an adhesive like animal glue was that of common materials in Qajar period, as well as used to substrate color. Such pigments are further evidence that the mural painting of this monument are from the late Qajar. Oil was used as binder or varnish in this painting and there is in all of the samples. One of the interesting points of the materials used in the paintings was the application of a mixture of pigments to create colors with different tonalities. Another point is the use of imported pigments such as Prussian blue, along with other traditional pigments that were common in of that era. Also, the microscopic examination of golden color indicates the presence of chalcopyrite in this pigment. These compounds exist due to the corrosion of copper metal in golden color, and usually appear in golden colors obtained from two metals alloy, such as copper and zinc, by creating green color in a golden background.