چکیده:
استفاده از اصول، مفاهیم و ابزارهای بازاریابی در فعالیت ها و رقابت های سیاسی یکی از کارکردهای نوین و جذاب بازاریابی می باشد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی تاثیرگذاری ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی در بستر رسانه های اجتماعی بر ترجیح و انتخاب کاندیدها است. جامعه آماری شامل رای دهندگان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه شهر شیراز، سمنان و ایلام است. روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری می باشد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری اتفاقی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می باشد که جهت روایی و بومی سازی پرسش نامه ها از دیدگاه خبرگان و متخصصان دانشگاهی، برای پایایی آن ها نیز از پایایی ترکیبی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از معادلات ساختاریافته با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی و رسانه های اجتماعی بر انتخاب کاندید تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین ابعاد ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی (تبلیغات سیاسی، پیشبرد فروش سیاسی، روابط عمومی سیاسی و بازاریابی مستقیم سیاسی) نیز بر انتخاب کاندید تاثیر مثبت و معناداری دارند.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه فرضیه های اصلی پژوهش متغیر مستقل متغیر وابسته ضریب استاندارد عدد معناداری نتیجه ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی انتخاب کاندیدا 0/80 8/95 تأیید رسانه های اجتماعی انتخاب کاندیدا 0/72 6/04 تأیید با توجه به داده های جدول شماره (٦)، عدد معناداری بـین متغیرهـای ارتباطـات یکپارچه بازاریـابی و انتخـاب کاندیـدا (فرضـیه اصـلی نخسـت ) برابـر ٨/٩٥ و بزرگ تر از ١/٩٦ شده است ؛ بنابراین ، تأثیرگذاری ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر انتخاب کاندیدا در انتخابات دهمین دوره مجلس شـورای اسـلامی در شـهرهای انتخاب شده تأیید میشود.
در این مورد بایـد توجـه داشـت کـه در شـهر شـیراز، تأثیرگذاری ارتباطـات یکپارچـۀ بازاریـابی سیاسـی و رسـانه هـای اجتمـاعی در انتخاب کاندیدا از اهمیت بیشتری نسبت به دو شهر سـمنان و ایـلام برخـوردار است که علت آن میتواند دسترسی بیشتر به ابزارهای ارتباطی لازم برای اجرای ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی در شهر شـیراز و همچنـین جمعیـت بیشـتر این شهر باشد.
پـس از جمـع آوری اطلاعـات بـا استفاده از پرسش نامه های اسـتاندارد و تجزیـه وتحلیـل آن هـا از طریـق معادلـه هـای ساختاری، مشخص شد که ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی بر انتخـاب کاندیـدا در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرهای شیراز، سمنان و ایـلام دارای تأثیر مستقیم ، مثبت و معناداری است (تأییـد فرضـیه اصـلی نخسـت ).
نتایج بررسی فرضیه هـای فرعـی نشان میدهد که مؤلفه های ارتباطـات یکپارچـه بازاریـابی سیاسـی، یعنـی تبلیغـات سیاسی، پیشبرد فروش سیاسی، روابط عمومی سیاسی، و بازاریابی مسـتقیم سیاسـی بر انتخاب کاندیدا در انتخابات دهمین دوره مجلـس شـورای اسـلامی در شـهرهای شیراز، سمنان و ایلام ، دارای تأثیر مستقیم ، مثبت و معناداری هستند."