چکیده:
زمینه و هدف: با توجه به متغیر بودن سواد اطلاعاتی در هر فرهنگ و اجتماع، نیاز است مفهوم سواد اطلاعاتی در بافت های گوناگون از جمله مدارس مورد بررسی قرار گیرد. توسعه سواد خواندن که از اهداف اصلی درس فارسی است، بخشی از سواد اطلاعاتی است و پایه های آن در دوره ابتدایی گذاشته می شود. فهم ماهیت سواد اطلاعاتی در درس فارسی، ضمن درک بیشتر ماهیت سواد اطلاعاتی در بافت مدارس، کمک می کند بتوان در امر آموزش و ارزشیابی سواد اطلاعاتی در مدارس به نحو مطلوب تری عمل نمود.
روش: این پژوهش از نوع پدیدارشناسی است و از تکنیک تحلیل محتوای کیفی بهره برده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده است. از نمونه گیری هدفمند برای پیشبرد اهداف پژوهش استفاده شده است. چهار معلم پایه چهارم ابتدایی از سه مدرسه در منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران مورد مصاحبه قرار گرفته و چهار کلاس آنان نیز پس از مشاهده با اجرای مراحل سه گانه کدگذاری نظری تحلیل گردید.
یافته ها: بر اساس تحلیل داده ها، می توان سواد اطلاعاتی در پایه چهارم را در گام های «تنظیم صحنه: ایجاد فضایی برای تفکر و تامل و برنامه ریزی»، «ایجاد و تبیین نیاز اطلاعاتی»، «جستجو و مکان یابی اطلاعات»، «بهره گیری از اطلاعات»، «پردازش اطلاعات»، «ثبت، سازماندهی و استفاده اخلاقی از اطلاعات»، «برقراری ارتباط»، «ارائه اطلاعات» تبیین نمود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها تاکید عمده بر ارتقای مهارت بهره گیری از اطلاعات(خواندن، دیدن، شنیدن)؛ پردازش اطلاعات(تامین زیرساخت های درک متن، تمرین درک مطلب به صورت دیداری، شنیداری و متنی؛ و انجام فعالیت های نیازمندپردازش اطلاعات) و ارائه اطلاعات(در قالبهای مکتوب و غیر مکتوب و شیوه تهیه آنها) است. با ادغام سواد اطلاعاتی درس فارسی، این درس می تواند به اهداف خود بهتر نایل آید. این پژوهش می تواند در جهت طراحی ابزار سنجش سواد اطلاعاتی و طراحی آموزشهای مورد نیاز معلمان و دانش آموزان به کار گرفته شود.
Background and Aim: This study tends to investigate the reasons of interpersonal trust and the results of trust in online scientific social networks.
Methods: The applied Research has been used cluster sampling to collect data. The study population consisted of Shiraz university and Persian Gulf university faculties. A sampling of 269 person was determined by Morgan table according to whole population (900 person). In order to gathering data it was used Wu، Chen and Chang (2010) questionnaire. SPSS version 21 was used to analyze data.
Results: Results showed that Among the reasons that create trust among scientific social networks members، Satisfaction (Mean score= 27.2 and T score= 53./6) is the most effective. According to the obtained correlation coefficient between two variables commitment and trust (0.798)، commitment is the result of trust in online scientific social networks. Furthermore، the correlation coefficient between two variables Stickiness and trust (0.744) showed that the stickiness is the results of trust between members of online scientific social networks.
Conclusion. Due to high impact of satisfaction on creating trust between members of online scientific social networks، we should create consent and satisfaction of members، in order to provide a place that researchers think these networks are good places to present their specialized knowledge and experience and they can exchange their information and knowledge.