چکیده:
پژوهش پیشرو به بررسی چالشها و موانع جامعهشناختی تداوم نسلی بنگاههای اقتصادی خانوادگی شهر تهران میپردازد. این پژوهش در پی کشف و شناسایی چالشها و موانع جامعهشناختیای است که این بنگاهها در مسیر انتقال نسلی خود با آن روبهرو میشوند. استراتژی اصلی آن مبتنی بر روش کیفی بوده و دادههای مورد نیاز از راه انجام مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته گردآوری شده است. گروه هدف عبارت است از مدیران بنگاههای اقتصادی خانوادگی کوچک و متوسط شهر تهران که تعداد 25 نفر به روش نمونهگیری نظری انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. اشباع نظری ملاک پایان دادن به فرایند گردآوری دادهها بوده است. یافتهها نشان میدهد که این نوع بنگاهها در فرایند انتقال نسلی با پنج چالش اصلی شامل موانع درونسازمانی، عدم برندسازی خانوادگی، هستهگرایی خانوادگی، تفاوتهای ارزشی/ احساسی نسلی و تفاوتهای ساختاری/ وضعیتی نسلی روبهرو هستند. آن دسته از بنگاههایی که نتوانند راه حلی برای رویارویی با این چالشها پیدا کنند در فرایند انتقال بین نسلی دچار مشکل شده و یا انتقال پیدا نمیکنند.
خلاصه ماشینی:
در ايران نيز بيش از ٩٠ درصد بنگاه هاي اقتصادي خانوادگي هستند و البته زير ١٠ نفر کارگر دارند که اين به معناي عدم تمايـل آنهـا به رشد و توسعه کار است (سعيدي، ١٣٩٣).
بنابراين ، در پژوهش حاضر، به طور کلي ، در پي پاسخ گويي به اين پرسش هسـتيم کـه مهـم تـرين چـالش هـا و مشکلاتي که مانع تداوم نسلي بنگاه هاي اقتصادي خانوادگي کوچک و متوسط شهر تهـران مـي شـوند، کـدام انـد و چگونه اين چالش ها و مشکلات ، مانع تداوم نسلي آنها ميشوند؟ ميخواهيم بدانيم که نقـش روابـط بـين نسـلي در تداوم نسلي بنگاه هاي اقتصادي خانوادگي شهر تهران چيست ؟ تغييرات ارزشي چه تأثيري بر فرايند انتقال بين نسلي مالکيت و مديريت اين بنگاه هاي اقتصادي دارند؟ ساختارهاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي کلان چه نقشي در اين فرايند دارند؟ و تضادهاي خانوادگي چگونه مسأله تداوم نسلي آنها را تحت تأثير قرار ميدهند؟ چارچوب مفهومي تحقيق و تعريف مفاهين چارچوب مفهومي عبارت است از مجموعه مفاهيم به هم مرتبطي که بر مفاهيم و موضوع هاي عمده مـورد مطالعـه تمرکـز دارد و آنها را در قالب يک نظام منسجم و مرتبط معنايي به همديگر پيوند ميدهـد (محمـدپور و همکـاران ، ١٣٨٨: ٣١٣).
familism بنابر مفروضه هاي اين رويکرد، بنگاه اقتصادي خانوادگي نه صرفاً يک سـازمان اقتصـادي کـه يـک شـکل بنـدي اجتماعي و فرهنگي در نظر گرفته ميشود که ويژگيها و خصوصيات منحصر بـه فـرد آن ، کـه ناشـي از خـانوادگي بودنش است ، بر عملکرد و موفقيت آن تأثير قابل توجهي بر جاي ميگذارد.